شناسایی چند سرطان مختلف با استفاده از آزمایش ادرار

یک استارت‌آپ قصد تجاری‌سازی فناوری را دارد که در آن با آزمایش ادرار می‌توان چهار نوع سرطان را شناسایی کرد. در این آزمون از نانوستون‌ها برای به ‌دام‌اندازی رشته‌های DNA مربوط به بیماری سرطان استفاده می‌شود. این فناوری در حال آماده شدن برای آزمون بالینی است.

یک شرکت نوپا به نام نانومد دیاگنوستیکس (NanoMed diagnostics) مدعی است که شناسایی انواع مختلف سرطان با استفاده از آزمایش ادرار امکان‌پذیر است. طی چند سال گذشته محققان دانشگاه توئنته و دانشگاه پزشکی آمستردام (VUmc) روی این راهبرد کار کرده‌اند که نتایج فعالیت آن‌ها منجر به ارائه‌ی راهبرد جدیدی شده که در آن از فناوری‌ نانو برای شناسایی سرطان استفاده می‌شود. محققان این دو دانشگاه با همکاری شرکت نانومد قصد دارند تا این فناوری را وارد مرحله‌ی آزمون بالینی کنند.

شناسایی سرطان در مراحل اولیه می‌تواند نرخ زنده ماندن را افزایش داده و هزینه و زمان مورد نیاز برای درمان را کاهش دهد. معمولاً بیمار زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که دچار درد شده‌است که این زمان معمولاً برای درمان دیر است. روش‌های شناسایی رایج معمولاً برای تنها یک نوع سرطان بوده و در حال حاضر جای خالی آزمایشهای غیرتهاجمی شناسایی انواع مختلف سرطان در بازار احساس می‌شود.

این گروه تحقیقاتی آزمونی طراحی کرده‌اند که در آن از فناوری‌ نانو برای شناسایی سرطان استفاده می‌شود. در این آزمون، ادرار بیمار برای شناسایی انواع مختلف بیماری آزمایش می‌شود. برای تسریع تجاری‌سازی این فناوری، این گروه تحقیقاتی از همکاری شرکت نانومد استفاده کردند.

در این آزمایش از تکه‌های DNA متیله شده استفاده می‌شود، به این معنا که گروه‌های متیل در بخش‌های مختلف DNA قرار داده شده‌است. با این روش محققان می‌توانند چهار نوع سرطان (مثانه، ریه، روده و دهانه رحم) را شناسایی کنند.

در این آزمون، برای به‌دام انداختن رشته‌های DNA متیله شده از آرایه‌های نانوستونی استفاده می‌شود. بعد از به ‌دام افتادن رشته‌ها، باید آن‌ها را شناسایی کرد. گام بعد کوچک سازی این فرآیند است تا بتوان آن را در مقیاس میکرو یا نانو وارد کرد. محققان مؤسسه‌ی فناوری‌ نانو MESA+ در این حوزه خبره هستند. نانومد و شرکای دیگر این پروژه انتظار دارند تا در مدت چهار سال آینده بتوانند این فناوری را تجاری‌سازی کرده و آن را وارد بازار جهانی کنند.