بازار نانوفتونیک در سال ۲۰۲۲ به رقم ۶۶ میلیارد دلار خواهد رسید

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار نانوفتونیک بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ با رشد ۴۳ درصدی روبرو خواهد شد و حجم بازار این حوزه تا سال ۲۰۲۲ به رقم ۶۶٫۰۳ میلیارد دلار می‌رسد.

اخیراً گزارشی با موضوع بازار نانوفتونیک توسط زیون مارکت ریسرچ منتشر شده که در آن به بررسی بازار نانوفتونیک بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ پرداخته می‌شود. در این گزارش به بخش‌های مختلف نانوفتونیک نظیر آمپلی‌فایرهای نوری، سوئیچ‌های نوری، ذخیره داده هولوگرافیک، سلول‌های فتوولتائیک و دیگر زیرشاخه‌های نانوفتونیک پرداخته شده‌است.

براساس اطلاعات مندرج در این گزارش، بازار نانوفتونیک در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۷٫۷۲ میلیارد دلار بوده که برای بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ رشد ۴۳ درصدی برای آن انتظار می‌رود. با این نرخ رشد، حجم بازار به ۶۶٫۰۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

بازار نانوفتونیک به شدت متأثر از حوزه نانوفتونیک LEDها خواهد بود، به‌طوری که بیشترین سهم از این بازار را UV LED در اختیار خواهد گرفت. به‌منظور انتقال سریع اطلاعات و افزایش پهنای باند، تولیدکنندگان مختلف به سراغ استفاده از فناوری نانوفتونیک رفته‌اند. برای این کار آن‌ها فتونیک و الکترونیک را با هم ترکیب کرده و روی یک تراشه قرار می‌دهند. با این حال، قیمت بالای مواد خام، دشواری در مدیریت گرما و مشکلات نگهداری از این سامانه‌ها به عنوان عاملی برای محدود کردن حجم بازار شناخته می‌شود. البته تقاضای رو به افزایش برای نمایشگرهای نازک و انعطاف‌پذیر، بهبود فناوری و کاهش هزینه‌ها موجب تشکیل فرصت‌های جدیدی در بازار نانوفتونیک شده است.

LED، OLED، NFO، پیل‌های فتوولتائیک، آمپلی‌فایرهای نوری، سوئیچ‌های نوری و سامانه‌های ذخیره داده هولوگرافیک از جمله کاربردهای مهم نانوفتونیک محسوب می‌شوند. ازجمله اجزای فناوری نانوفتونیک می‌توان به بلورهای فتونیک، پلاسمونیک‌ها، نانولوله‌ها، نانوروبان‌ها و نقاط کوانتومی اشاره کرد. نانوفتونیک قابلیت استفاده در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک مصرفی، علم مواد و تجهیزات مبتنی بر طول موج‌های نامرئی را دارد.

آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار نانوفتونیک را بعد از آن اروپا دارد. نیروی کار ارزان قیمت و مواد خام ارزان در منطقه APAC می‌تواند به رشد بازار نانوفتونیک این منطقه کمک کند.

IBM و سامسونگ از جمله بازیگران مهم این حوزه هستند و در میان تولید کنندگان مواد خام، نانوکو و کوانتوم متریالز قرار دارند.