روشی ساده و ارزان برای تف‌جوشی نانوذرات نقره در دمای پایین

محققان روشی مبتنی بر تف‌جوشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نانوموادی نظیر نانوذرات نقره را روی سطح پلاستیک در دمای پایین جوش داد و در نهایت لایه نازک انعطاف‌پذیر برای تولید پیل خورشیدی یا نمایشگر ساخت.

محققان موفق به ارائه روش جدیدی برای پردازش نانومواد شدند تا با این کار روشی ارزان و سریع برای تولید ادوات لایه‌نازک انعطاف‌پذیر به‌دست آید. این روش برای تولید نمایشگرهای لمسی و پوشش‌های مورد استفاده در پنجره‌ها قابل استفاده است. این روش به تف‌جوشی نور پالسی شدید موسوم است و در آن از پرتوهای پرانرژی برای هدف قرار دادن سطحی وسیعی استفاده می‌شود.

محققان دانشگاه روتگرز و دانشگاه ایالتی اورگئان در حال کار روی روشی جدید به‌منظور پردازش نانومواد هستند تا با این کار امکان تولید لایه‌های نازک انعطاف‌پذیر به‌دست آید.

در روش‌های جوش نور پالسی، از دمای تقریباً ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود تا نانوکره‌های نقره به‌هم جوش خورده و ساختاری رسانا ایجاد شود. اما در این روش جدید محققان موفق شدند دمای جوش را به ۱۵۰ درجه سانتیگراد کاهش دهند. در این دما نانوذرات نقره جوش خورده و هدایت الکتریکی خود را نیز حفظ می‌کنند.

این گروه تحقیقاتی از نانوذرات نقره با شکل‌های مختلف نظیر نانوکره، رشته‌های نانوسیم و نانومیله استفاده کردند. احیای سریع در دمای نسبتاً پایین به محققان اجازه می‌دهد تا ساختار مورد نظر خود را روی پلاستیک‌های حساس به دما نظیر پلی‌اتیلن تری‌فتالات (PET) و پلی‌کربنات با قیمت پایین ایجاد کنند. این کار بدون آسیب دیدن زیرلایه انجام شده و محصول مناسبی برای تولید ادوات انعطاف‌پذیر به‌دست می‌آید.

راجیو مالهوترا از محققان این پروژه می‌گوید: «تف‌جوشی پالس نوری نانومواد به ما امکان تولید سریع ادوات انعطاف‌پذیر را با قیمت مناسب می‌دهد. نوآوری ما این فرصت را ایجاد می‌کند تا بتوان این محصولات را روی زیرلایه‌های حساس به دما انجام داد.»

نانومواد نقره جوش خورده از هدایت الکتریکی برخوردارند و می‌توان آن‌ها را برای تولید برچسب‌های RFID، نمایشگر و پیل‌های خورشیدی به‌کار برد. از این یافته محققان می‌توان برای تولید لایه‌های نازک سولفید مس استفاده کرد و در نهایت پوشش‌هایی برای پنجره تولید کرد.

نتایج این پروژه در نشریه RSC Advances به چاپ رسیده است.