برترین‌های فناوری نانوی سال ٩۵ معرفی شدند

دوازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو با تقدیر از ۵ موسسه پژوهشی و دانشگاه برتر، ۱۰ محقق برتر، یک محقق جوان برتر، ۲ طرح نوآورانه برگزیده و ۳ مجله برگزیده به کار خود پایان داد.

جشنواره برگزیدگان فناوری نانو دوازده که هم‌زمان با افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارهای دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود، از مسعود صلواتی نیاسری در حوزه تحقیقاتی سنتز نانوساختارهای مختلف و مهراورنگ قائدی در حوزه کاربرد نانوساختارها در استخراج و پیش تغلیظ ترکیبات یا حذف و تخریب آلاینده‌ها به‌صورت مشترک در جایگاه اول تقدیر کرد.

این دوره رتبه دوم نداشته و رتبه سوم محسن شیخ‌الاسلامی در حوزه مدل‌سازی و مطالعات عددی نانوسیالات، مرتضی محمودی در حوزه نانوپزشکی در رتبه چهارم، علی مرسلی رتبه پنجم در حوزه سنتز چارچوب‌های فلز آلی متخلخل، رضا انصاری خلخالی رتبه ششم در حوزه نانومکانیک محاسباتی- ارتعاشات و کمانش نانو سازه‌ها، محمد حقیقی پراپری رتبه هفتم در حوزه سنتز نانوکاتالیست‌ها،علی‌مراد رشیدی رتبه هشتم در حوزه سنتز نانو ساختارهای کربنی و اکسیدی مختلف و بررسی کاربردی آن‌ها در بهبود خواص مواد مختلف، محمد رمضانی رتبه نهم در حوزه نانو زیست‌حسگر مبتنی بر آپتامر و طراحی و سنتز نانوذرات برای استفاده در ژن‌رسانی – خاموش‌سازی و داروسازی هدفمند و در نهایت امید اخوان رتبه دهم در حوزه بررسی کاربردهای زیستی نانوورقه‌های گرافن از برترین‌های دوازدهمین جشنواره برگزیدگان فناوری نانو بودند.

همچنین حسن کریمی مله در حوزه نانوحسگرها به‌عنوان محقق جوان برتر تقدیر شد.

مؤسسات پژوهشی نیز شامل دانشگاه تهران در جایگاه نخست، دانشگاه تربیت مدرس در جایگاه دوم، دانشگاه امیرکبیر در جایگاه سوم، دانشگاه صنعتی اصفهان در جایگاه چهارم و دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه پنجم از مؤسسات پژوهشی‌ای بودند که در جشنواره برگزیدگان فناوری نانو دوازدهم تقدیر شدند.

دو طرح نوآورانه برگزیده نیز شامل کامپاند کاهنده شرینکیج، اعوجاج و وزن و طرح عایق صوتی بود که به ترتیب از سید یاسر دریاباری و زهرا مزروعی به‌عنوان مجری طرح تقدیر شد . مجلات برگزیده دوازدهمین جشنواره برگزیدگان فناوری نانو نیز شامل International Nano Letters, International Journal of Nano Dimension و Nanomedicine Journal بود.

گفتنی است انتخاب ۱۰ محقق برتر از میان ۶٠٠ طرح مختلف و گزینش مؤسسات پژوهشی از میان ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی انجام شده بود و بخشی از شاخص‌های ارزیابی دارای رویکرد تجاری‌سازی و همکاری‌های صنعتی بود.

کتابچه دوازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو را می‌توانید از اینجا دانلود نمایید.