تاکید وزیر آموزش عالی مصر بر حمایت از تحقیقات در حوزه نانو

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی مصر با اعلام رتبه ۲۱ مصر در تولید مقالات فناوری‌نانو در سال ۲۰۱۷، بر حمایت این وزارت‌خانه از تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو تاکید کرد.

خالد عبدالغفار، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی مصر با استناد به آمار سایت استت‌نانو اعلام کرد که کشور مصر در میان ۱۰۶ کشور جهان در حوزه فناوری‌نانو، در رتبه بیست‌و‌یکم ایستاده است. عبدالغفار در گزارشی که اخیرا منتشر شده، اعلام کرد که مصر طی ۱۰ سال گذشته، افزایش ۱۵ پله‌ای در رده‌بندی کشورهای فعال در حوزه فناوری‌نانو داشته است و در این مسیر وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی مصر از تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو حمایت کرده است.

براساس اظهارات عبدالغفار، کشور مصر ۱۸۵۷ مقاله در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است که این رقم ۹ درصد بیشتر از سال گذشته است. مصر بعد از کشورهای ترکیه و لهستان در رتبه ۲۱ در شاخص انتشار مقالات ISI فناور‌ی‌نانو قرار دارد. در شاخص میانگین ارجاع به هر مقاله فناوری‌نانو، مصر در رتبه ۵۸ قرار دارد. در شاخص ارجاع به هر مقاله که تا حدی نمایان‌گر کیفیت مقالات مصر است، این کشور جایگاه بسیار پایین‌تری نسبت به شاخص تعداد مقالات قرار دارد. بررسی رتبه ارجاعات مصر طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که این کشور علی‌رغم رشد در شاخص تعداد مقالات، در شاخص ارجاعات با روند نزولی روبرو است. برای بهبود شاخص‌های علم و فناوری، تحقیقات در کشور نیاز به حمایت بیشتری دارد.

اطلاعات پایگاه داده استت‌نانو نشان می‌دهد که کشور مصر از سال ۲۰۱۲ تا کنون ۱۵ پتنت در دفتر USPTO و ۲ پتنت در دفتر EPO با موضوع فناوری‌نانو منتشر کرده است.

عبدالغفار می‌افزاید حمایت‌های مالی از سوی وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی برای تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو اختصاص داده شده است که بخشی از این بودجه صرف تاسیس مراکز تحقیقاتی شده است.