رقابت گوگل، اینتل و IBM برای تجاری‌سازی کامپیوتر کوانتومی

گوگل، اینتل و IBM رقابت نفس‌گیری برای تجاری‌سازی فناوری کامپیوتر کوانتومی را آغاز کرده‌اند. هر چند هنوز این فناوری با استفاده عملی فاصله دارد اما نتایج به‌دست آمده در این شرکت‌ها امیدوار کننده است.

میشله سایمون، از مدیران مرکز محاسبات کوانتومی و فناوری مخابرات در دانشگاه نیوسوث‌ولز است. سایمون اخیرا در برنامه TED شرکت کرده و سخنرانی درباره رقابت غول‌های تجاری جهان نظیر گوگل، اینتل و IBM در ساخت کامپیوترهای کوانتومی ارائه کرد.

در این برنامه خانم سایمون به تشریح فناوری کامپیوترهای کوانتومی پرداخت و گفت که توسعه و تجاری‌سازی این کامپیوترها می‌تواند بسیاری از مسائل فعلی را حل کند، مسائلی که با کامپیوترهای رایج قابل حل نیست. از این فناوری می‌توان برای بهینه‌سازی مدل‌های پیچیده به‌منظور استفاده در حوزه اقتصاد، اقلیم و مهندسی، بهره برد.

همین کاربردهای وسیع موجب شده تا رقابتی نفس‌گیر میان شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شود تا هر یک تلاش کنند سریع‌تر به این فناوری دست پیدا کنند.

سایمون می‌گوید: « هربار که یک کیوبیت به کامپیوتر کوانتومی اضافه می‌شود، توان محاسباتی این کامپیوتر دوبرابر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که یک کامپیوتر ۳۰ کیوبیتی بتواند بسیار قدرتمندتر از قوی‌ترین ابرکامپیوتر جهان شود.»

یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه کامپیوتر کوانتومی، دی‌ویو (D-Wave) است. این شرکت کانادایی در حال تلاش برای فروش کامپیوترهای کوانتومی به قیمت ۱۵ میلیون دلار است.

این قیمت بالا نشان می‌دهد که هنوز هزینه استفاده از این فناوری بسیار بالا بوده و مسیر طولانی برای استفاده عملی از این فناوری وجود دارد.

گوگل، اینتل و IBM از مدت‌ها قبل رقابت برای دسترسی به این فناوری را آغاز کرده‌اند. آنها به دنبال تولید تراشه‌های کوانتومی با بیشترین کیوبیت هستند. اما این رقابت به‌ کُندی پیش می‌رود و کیوبیت‌ها به آهستگی به سامانه‌های کوانتومی اضافه می‌شوند. در حال حاضر IBM در حال افزایش تعداد کیوبیت‌ها به کامپیوترهای کوانتومی خود است. این شرکت اخیرا موفق به ساخت دو پردازشگر کوانتومی قدرتمند شده است که یکی از آنها ۱۶ کیوبیت برای استفاده عمومی و دیگری ۱۷ کیوبیت برای پردازشگرهای تجاری است.

در گوگل نیز یک تیم ۲۵ نفره تراشه‌ای ۶ کیوبیتی را ساخته‌اند، هرچند که این گروه پشت سر IBM حرکت می‌کنند اما قصد دارند این فناوری را تجاری‌سازی کنند.

البته ادعاهایی نیز برای طراحی سامانه‌های ۳۰ تا ۵۰ کیوبیتی نیز انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود که چند سال آتی کیوبیت‌ها به عدد ۱۰۰ برسد.