گامی به‌سوی تجاری‌سازی نانوحسگرها در باندهای هوشمند

شرکت ورسارین با انعقاد توافق‌نامه‌ای قصد انجام آزمون بالینی و توسعه نانوحسگرهایی را دارد که می‌توان از آن‌ها در تولید باندهای هوشمند زخم و باندهای دیجیتال استفاده کرد. این باندها می‌تواند از شرایط فیزیکی بیمار اطلاعات مهمی در اختیار پزشک قرار دهد.

ورسارین (Versarien) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه مهندسی مواد پیشرفته است. این شرکت اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای برای توسعه فناوری حسگرهای مبتنی بر گرافن امضا کرده است تا نانوحسگرهایی با قابلیت استفاده در بانداژهای دیجیتال تولید کند. این حسگرها با نصب روی بانداژ می‌توانند حرکت‌های فیزیکی و ورزشی انجام شده توسط بیمار را شناسایی کنند.

محققان برای ساخت این حسگر از جوهرهای گرافنی استفاده می‌کنند که توسط شرکت کمبریج گرافن ( از شرکت‌های زیرمجموعه ورسارین) تولید می‌شود.

این حسگرها قرار است در بیمارستان ادنبورگ مورد آزمایش بالینی قرار گیرند. رهبری این گروه را آرمان معمان‌زاده به عهده دارد.  معمان‌زاده به همراه سایمون رودلند روی این آزمون بالینی کار خواهند کرد، رودلند قرار است روی بهینه‌سازی این فناوری کار کند. اطلاعات به‌دست آمده از این حسگر قرار است توسط این گروه استفاده شده تا از روی آن‌ها دستورالعملی برای درمان بهتر بیماری به‌دست آورند.

این توافق‌نامه میان شرکت دیجیتال اند فیوچر تکنولوژی و ورسارین منعقد شده است. کریس کروکفورد از مدیران دیجیتال اند فیوچر است و به عنوان رابط بین بیمارستان و شرکت ورسارین عمل خواهد کرد.

نیل ریکت، مدیرعامل شرکت ورسارین، می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که روی فناوری جوهر گرافنی برای استفاده در بخش پزشکی کار می‌کنیم. این اولین همکاری ما در این حوزه است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم مزایای زیادی از این پروژه به‌دست آوریم؛ به‌ویژه‌ این که این جوهرها به ما کمک می‌کنند تا باند هوشمند برای زخم تولید کنیم تا به‌واسطه آن بتوان روند بهبود زخم را کنترل کرد. ما از پتانسیل‌های گرافن در حوزه‌های مختلف پزشکی بسیار شگفت‌زده شده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده همکاری‌های بیشتری نیز در این حوزه شکل بگیرد.»