قراردادی برای استفاده از نانولنز در بخش دفاعی

شرکت ال‌‌تری تکنولوژیز برای بهره‌مند شدن از فناوری نانولنزهای شرکت پیک‌نانواپتیک، قرارداد همکاری با این شرکت امضا کرده‌است. لنزهای شرکت پیک‌نانواپتیک به دلیل وجود لایه نانوساختار از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار است.

شرکت ال‌‌تری تکنولوژیز (L3 Technologies) یکی از پیمانکاران وزارت دفاع آمریکا است که اخیراً روی شرکت پیک نانواپتیک (Peak Nano Optics) سرمایه‌گذاری کرده‌است. پیک‌نانو که در حوزه‌ی فناوری نانواپتیک فعایت می‌کند، از نانوپوشش‌ها برای بهبود عملکرد محصولات خود استفاده می‌نماید. هنوز از جزئیات دقیق مالی این قرارداد چیزی منتشر نشده‌است، اما طرفین اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری مهمی در این حوزه انجام شده‌است. یک سال قبل، شرکت پیک‌نانو حمایت مالی ۵٫۸ میلیون دلاری دریافت کرد تا در حوزه‌ی نظامی و بخش‌های دیگر به توسعه محصولات خود بپردازد.

شرکت پیک‌نانو به همراه شرکت پلیمرپلاس (PolymerPlus) در حال کار روی تجاری‌سازی و تولید انبوه محصولی است که به زعم آن‌ها ، تحولی در فناوری اپتیک ایجاد خواهد کرد.این شرکت لنزهای GRIN حاوی نانوپوشش تولید می‌کند که به ادعای آن‌ها، ۸۰ درصد سبک‌تر از لنزهای موجود در بازار بوده و همچنین سه برابر کنتراست بهتر ارائه می‌کند. وجود لایه‌ی نانومقیاس در سطح لنز موجب بهبود قدرت تفکیک شده و همچنین کاهش انحراف رنگی در آن‌ها دیده می‌شود. مایکل پونتیگ  از مدیران این شرکت می‌گوید که این لنزها مبتنی بر پلیمر بوده و با استفاده از نرم‌افزار طراحی نوری Zemax ساخته شده‌اند.

جیم ولش، مدیرعامل شرکت پیک‌نانو، می‌گوید: «L3 به عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه‌های مختلف کار می‌کند؛ جایی که فناوری لنز ما روی عملکرد محصولات مختلف تأثیر گذار بوده‌است.  بنابراین همکاری نزدیک با این شرکت فرصت‌های تازه‌ای برای ما ایجاد می‌کند. این تراکنش مالی به ما اجازه‌ می‌دهد تا فناوری خود را در حوزه‌هایی نظیر واقعیت مجازی سریع‌تر به بازار برسانیم.»

لنزهای GRIN حاوی نانوساختار، پیش از این توجه بخش دفاعی و دارپا را به خود جلب کرده بود. این لنزها در سال ۲۰۱۶ تجاری‌سازی شدند.

جف میلر از مدیران بخش حسگری L3 می‌گوید: «ما به سرعت متوجه اهمیت فناوری لنز GRIN شدیم که نه تنها در بازار فعلی، بلکه در فناوری‌های نوپدید نظیر واقعیت مجازی نیز کاربرد دارد.»