عقد قرارداد تولید صنعتی کفش‌های ضدآب

اولین دستگاه صنعتی آب‌گریز‌کننده کفش با فناوری پلاسمای سرد ایرانی صبح امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور صنعتگران، فناوران و اساتید دانشگاه رونمایی شد. همچنین در این مراسم قرارداد فروش این دستگاه میان سازنده دستگاه و یک شرکت تولیدی کفش منعقد شد.

دستگاه صنعتی آب‌گریز کننده موسوم به پلاسما دژ یک محصول ایرانی برای تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو است که به دلیل فرآیند خشک، بدون مواد شیمیایی و بدون استفاده از آب، دوستدار محیط زیست بوده که پساب و به دنبال آن آلودگی‌های زیست محیطی تولید نمی‌کند و علاوه بر آن با ایجاد ویژگی ضد آب و ضد لک در اجسام سه‌بعدی در صنعت پوشاک و نساجی می‌تواند قابلیت‌های زیادی را به محصولات مختلف کفش، کیف، فرش، پارچه، مصنوعات پلی‌استری و چرم اضافه کند. یکی از این قابلیت‌ها، خاصیت ضدآب بودن یا آب‌گریزی است که در کفش و پوشاک موجب بهداشت و سلامتی بهتر بدن می‌شود.

 این دستگاه بعد از حدود دو سال تحقیق و توسعه، توسط شرکت بسا فن آوران نصیر، بنا به درخواست شرکت تولیدی کفش سپنتا به دست توانمند جوانان ایرانی ساخته شد. طی مراسم رونمایی از این دستگاه، جمعی از صنعتگران حوزه کفش و پوشاک، تیم فناور سازنده دستگاه، کارشناسان، اساتید و پژوهشگران حوزه فناوری نانو گرد هم آمدند تا از اولین دستگاه صنعتی در این حوزه رونمایی شود. در این مراسم، قرارداد فروش دستگاه پلاسما دژ میان شرکت بسافن آوران نصیر به عنوان تولیدکننده و شرکت تولیدی کفش سپنتا به عنوان خریدار منعقد شد.

علی امیری از شرکت سازنده این دستگاه در حاشیه این مراسم گفت: «این دستگاه ویژگی ضد آب و ضد لک را در ابعاد نانومتری بر روی منسوجات ایجاد می‌کند از این رو منافذ پوشاکی نظیر کفش که برای حفظ سلامتی پا نیاز به عبور هوا از میان این منافد است، سد نمی‌شود. علاوه بر منسوجات، نظیر کیف و کفش می‌توان دستگاه‌های الکترونیکی مانند تبلت و یا تلفن همراه را هم درون این دستگاه قرار داد تا خاصیت آب گریزی به خود بگیرند.»

وی افزود: «برای تجاری‌سازی این دستگاه، پس از آنکه از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت بسا فن آوران نصیر به این ایده دست یافتیم، از سال پیش، کار صنعتی سازی دستگاه را آغاز کردیم و در مراسم رونمایی با شرکت تولیدکننده کفش سپنتا قراردادی را امضا کردیم.»

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

محمد قربانی عضو هیات مدیره شرکت تولیدی سپنتا، سفارش‌دهنده این دستگاه تاکید کرد: «این دستگاه با فناوری پیشرفته پس از ارزیابی‌های مستمر و چندین ماهه نشان داد توان تولید محصولات باکیفیت و ضد آب را داراست که در بازار داخلی امکان رقابت با کفش‌های وارداتی و به‌نام را خواهد داشت. امیدواریم روزی شاهد صادرات کفش ایرانی به چین باشیم.»

محمد جواد خلج مدیر مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی در مورد حمایت‌های این مرکز برای تولید صنعتی این دستاورد نانویی گفت: «برای تولید صنعتی این دستگاه حمایت‌های مرکز ICAN شامل توسعه کاربرد دستگاه برای ویژگی ضد آب کردن کفش، اثبات کارآیی فناوری پلاسما برای آب‌گریز کردن کفش، حمایت مالی از شرکت سازنده برای ساخت دستگاه صنعتی و تامین فضای فیزیکی برای انجام امور تولید و آزمایش بوده است.»

 گفتنی است این دستگاه با ایجاد محیط پلاسما و تنها با برق طی زمان کوتاهی در هر سیکل کاری، می‌تواند ۴۸ جفت کفش را پوشش‌دهی کند و بلافاصله پس از خروج از دستگاه، کفش پوشش‌دهی شده ویژگی ضد آب و ضد لک بودن را دارد. کفش‌های تولید شده به این روش، گواهی‌نامه نانومقیاس را دارا خواهند بود و مصرف‌کنندگان ضمن اطمینان از کیفیت کفش، از سلامتی و بهداشت ایجاد شده توسط این محصول اطمینان خاطر خواهند داشت.