مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها با نانوذرات سلنیوم

پژوهشگران استرالیایی نانوذرات سلنیوم را برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌ها استفاده کردند. نتایج نشان داد که این نانوذرات به ۹ باکتری مختلف حمله کرده و به دیواره سلولی آنها آسیب می‌زنند.

محققان دانشگاه ملبورن راهکاری برای مقابله با ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌ها با استفاده از نانوذرات ایجاد کردندجهش‌های ژنتیکی موجب بروز مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود؛ از این رو آندره اوکونر و همکارانش به استفاده از نانومواد برای مقابله با این مشکل اقدام کردند.

اوکونر طی دو دهه گذشته روی ساخت داربستی برای رشد بافت تلاش کرده‌است. اوکونر می‌گوید: «موادی که روی این داربست‌ها رشد می‌کنند بعد از مدتی دچار زوال می‌شوند. عفونت یکی از مشکلاتی است که موجب از بین رفتن بافت می‌شود.» او روی نانومواد آنتی‌باکتریال مطالعه کرد تا روشی برای ممانعت از رشد باکتری‌ها در محل بافت ارائه کند. با توجه به سابقه کار روی نانوذرات، او از نانوذرات برای این کار استفاده کرد. او دریافت که نانوذرات می‌توانند به دیواره سلولی باکتری آسیب بزنند. سلنیوم یکی از این مواد است که در بدن انسان موجب افزایش متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. سلنیوم نسبت به دیگر نانوذرات مزیت دارد؛ چرا که نانوذراتی نظیر نقره که خواص آنتی‌باکتریال دارند، برای بدن سمی نیز می‌توانند باشند اما سلنیوم بی‌خطر است. اوکوتر می‌گوید: «نانوذرات سلنیوم به باکتری حمله کرده و به غشای آن آسیب می‌زند؛ بنابراین رفتار عادی باکتری دچار اختلال می‌شود.»
این گروه تحقیقاتی از نانوذرات برای پوشش‌دهی سطح ایمپلنت‌های پزشکی استفاده کردند. نتایج نشان داد که نانوذرات سلنیوم روی ۹ باکتری مختلف تأثیر می‌گذارند. البته هنوز مشخص نیست که این روش به‌صورت دائمی بتواند برای مقابله با مقاومت باکتری استفاده شود، اما پتانسیل بهبود عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها را دارد.
مزیت این فناوری آن است که از چند روش مختلف برای حمله به باکتری استفاده می‌کند. از آنجایی که برای باکتری دشوار است که با این چند روش مختلف مقابله کند، این روش می‌تواند مؤثر باشد.

نتایج این پروژه در نشریه Journal of Colloid and Interface Science منتشر شده است.