تأیید استفاده از دی‌اکسیدتیتانیم پوشش‌دار در لوازم آرایشی در اروپا

با درخواست کمیسیون اروپا، کمیته مصرف‌کنندگان اروپا درمورد دی‌اکسید تیتانیم دارای پوشش به منظور استفاده در محصولات آرایشی تصمیم‌گیری کرد. این کمیته استفاده از این نانوذرات را به‌عنوان فیلتر پرتوفرابنفش ایمن اعلام کرد.

کمیته ایمنی مصرف کنندگان اروپا (SCCS) اعلام کرد که نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیم که حاوی پوششی از جنس فسفات ستیل، دی‌اکسید منگنز یا تری‌اتوکسی‌کاپریلیسیلان است، می‌تواند به عنوان فیلتر پرتو فرابنفش استفاده شود و از ایمنی کافی به‌منظور استفاده در لوازم آرایشی برخوردار است.
با استناد به شواهد به دست آمده، جذب پوستی و اثرات سمی این نانوذرات بسیار کم است. کمیته ایمنی مصرف‌کنندگان اروپا می‌گوید که استفاده از سه نوع پوشش روی دی‌اکسید تیتانیوم می‌تواند ایمنی مورد نظر را برای این نانومواد به‌منظور استفاده در بخش محصولات آرایشی داشته باشد و مشکلی برای برخورد این نانومواد با پوست وجود ندارد.

البته این مجوز ایمنی به معنای ایمن بودن استفاده از این نانومواد به‌صورت اسنتشاقی نیست؛ یعنی مصرف‌کننده اگر به‌شکلی در معرض استنشاق این نانومواد باشد و دی‌اکسید تیتانیم پوشش‌دار وارد ریه مصرف‌کننده شود، این ایمنی شامل آن نمی‌شود.
ماه گذشته میلادی، کمیسیون اروپا نظر کمیته ایمنی مصرف‌کنندگان را درباره دو نوع نانوذرات دی‌اکسید تیتانیم که حاوی پوشش هستند را جویا شد. این کمیسیون از کمیته مصرف‌کنندگان درخواست داشت تا درمورد ایمنی نانوذرات دی‌اکسید تیتانیم که دارای پوشش‌های متیکون و پرفلورو‌اکتیل‌‌تری‌اتوکسی‌سیلان است، برای استفاده در محصولات آرایشی به عنوان فیلتر پرتوفرابنفش، نظر دهد. در نهایت ایمنی این نانوذرات تأیید شد.