شکار سلول‌های سرطانی در حال گردش در بدن با نانوذرات

محققاان کانادایی ابزار میکروسیالی ساخته و با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موفق به شناسایی سلول‌های سرطانی گردشی در بدن شدند. یافتن این سلول‌ها، همانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و نتایج این پروژه به تسریع درمان سرطان در بیماران کمک شایانی می‌کند.

محققان دانشگاه تورنتو موفق به ارائه روش جدیدی موسوم به نمونه‌برداری سیال شدند که با استفاده از آن می‌توان دریافت که کدامیک از بیماران به روش درمان استاندارد سرطان پروستات پاسخ نمی‌دهد.
سرطان پروستات دومین سرطان رایج در مردان و پنجمین عامل مرگ و میر در مردان محسوب می‌شود. هر چند روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری ارائه شده‌است، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام روش پاسخگو بوده و برخی بیماران به این روش‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند.
شانا کلی از محققان دانشگاه تگزاس می‌گوید: «بررسی مقاومت دارویی اهمیت زیادی در بهبود روش‌های درمانی دارد. اگر بیماری به یک روش درمانی پاسخ نمی‌دهد نباید روش مورد نظر به کار گرفته شود.»
بنابراین محققان به دنبال روش‌های ساده‌تر برای ارزیابی اثربخشی روش‌های درمانی هستند. برای مثال اگر بتوان با گرفتن نمونه خون به این سوال پاسخ داد، این روش بهتر از نمونه‌برداری بافت از بدن بیمار است.
کلی و همکارانش مقاله‌ای درنشریه Nature Chemistry به چاپ رساندند که در آن روش جدیدی ارائه شده‌است. در این روش نانوذرات مغناطیسی حاوی DNA برای به دام انداختن سلول‌های سرطانی هدف در نمونه خون بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نانوذرات به گیرنده‌های سطح سلول سرطانی متصل می‌شود؛ سلول‌هایی که در برابر دارو مقاوم هستند.
کلی می‌گوید: «ما می‌توانیم سلول‌های مغناطیسی شده منفرد را به دام اندازیم. این کار در یک ابزار میکروسیالی انجام می‌شود. این روش حساسیت بالایی دارد. در صورتی که در نمونه خون بیماری نوعی mRNA دیده شود، آنگاه باید به‌دنبال روش‌های درمان دیگری بود.»
هدف‌گیری سلول‌های سرطانی گردشی در بدن اهمیت زیادی دارد؛ چرا که این نوع سلول‌ها مسئول گسترش بیماری سرطان در بدن هستند. تعداد این سلول‌ها در بدن بسیار کم است، بنابراین شناسایی آن‌ها کاری چالش برانگیز است.
در سال ۲۰۱۶، کلی و همکارانش مقاله‌ای در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند که در آن ابزار میکروسیالی را معرفی کردند که قادر است سلول‌های سرطانی گردشی در بدن را به‌دام اندازد و آنالیز کند. این پروژه اخیر، ادامه کار قبلی آن‌هاست.