عرضه‌ی تجاری نانوپوششی که شیشه خودرو را محافظت می‌کند

یک استارت‌آپ کانادایی موفق به تولید نانوپوششی شده که روی شیشه‌ی خودرو قرار می‌گیرد و مانع از ترک خوردن یا شکستن آن می‌شود. این نانوپوشش مقاومت شیشه را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.

با توسعه‌ی بیشتر فناوری مربوط به شیشه‌ی جلوی خودرو، هزینه‌ی ترک خوردن یا شکسته شدن این شیشه‌ها افزایش ۶۰۰ درصدی پیدا می‌کند. شرکت الچمی (Alchemy) که یک استارت‌آپ در شهر کیتچنر کانادا است، به دنبال ارائه فناوری است که بتواند احتمال شکسته شدن یا ترک خوردن شیشه‌ها را کم کند. این شرکت نوپا درصدد ارائه‌ی نانوپوششی است که روی سطح شیشه قرار می‌گیرد تا از آن در برابر آسیب حفاظت کند. این محصول که ExoShiled نام دارد، شبیه رول پلاستیک شفاف است و توسط گروه مهندسی فناوری‌ نانو در دانشگاه واترلو توسعه یافته است.
خانجان دسائی از مدیران و بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «چیزی شبیه به لایه‌ی محافظ تلفن همراه خود را تصور کنید، با این تفاوت که روی سطح شیشه خودرو کشیده می‌شود. این پوشش بسیار نازک و شفاف بوده و روی سطح خارجی شیشه قرار داده می‌شود. با استفاده از این نانوپوشش، می‌توان مقاومت سطح خارجی شیشه خودرو را تا ۶ برابر افزایش داد.»
ExoShield تابستان سال گذشته عرضه‌ی عمومی شد و در ۸۷ فروشگاه در ۲۵ شهر امریکای شمالی فروخته شد. الچمی اعلام کرد که هزینه‌ی خرید و نصب این محصول از ۲۹۹ دلار شروع شده و تا ۱۰۹۹ دلار می‌رسد که در نمونه‌های ارزان گارانتی وجود ندارد، اما در نمونه‌های گران‌تر علاوه بر فرآیند نصب پیچیده‌تر، گارانتی نیز عرضه می‌شود.
به گفته‌ی مسئولان این شرکت، استقبال قابل توجهی از این محصول انجام شده‌ و روی وضعیت درآمدی الچمی تأثیر مثبتی گذاشته است. دسائی می‌گوید: «استقبال عالی بود، البته این فروش خوب بعد از ۳ سال و نیم توسعه، آزمایش و بازاریابی به‌دست آمده است.»
الچمی از تابستان سال ۲۰۱۴ به انکوباتوری کالیفرنیا رفته و بودجه ۱٫۸ میلیون دلاری را به‌دست آورد. این شرکت در حال حاضر ۹ کارمند دارد.
این استارت‌آپ توسط محققان دانشگاه واترلو راه‌اندازی شده‌است و محلولی تولید می‌کند که با اسپری روی شیشه خودرو قرار گرفته و علاوه بر محافظت از سطح، مانع از یخ زدن شیشه می‌شود. آن‌ها ابتدا روی تولید نانوپوشش ضدیخ کار می‌کردند و در ادامه دریافتند که آسیب‌های حاصل از ذرات ریز خطرناک‌تر است؛ از این رو فناوری را تغییر داده و روی محافظت از شیشه از گزند ترک و خراش کار کردند.