مرحله اول نهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو برگزار شد

مرحله نخست نهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم وفناوری نانو، جمعه هفتم ادیبهشت با ثبت نام ۱۹ هزار داوطلب در سراسر کشور برگزار شد. استان‌های کردستان، کرمانشاه و فارس بیشترین تعداد ثبت نامی در این المپیاد را داشتند. نتایج این آزمون نیمه خرداد ۹۷ اعلام خواهد شد.

نهمین المپیاد نانو بصورت هم­زمان در ۱۲۸ شهرستان  برگزار شد. در این آزمون نزدیک به ۱۹ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه ثبت نام کرده بودند، استان‌های کردستان، کرمانشاه، فارس، خوزستان و هرمزگان بیشترین مشارکت را در این المپیاد داشتند که در این میان استان فارس با ۱۱ حوزه و کردستان با ۱۰ حوزه بیشترین حوزه‌های امتحانی را دارا بودند. لازم به‌ذکر است که تمامی استان‌ها حداقل یک حوزه امتحانی داشتند.

در این مرحله از آزمون ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان دختر و ۳۳ درصد پسر بودند. در این دوره که به صورت کتبی برگزار شد، ۴۵ سوال از سرفصل‌های نانومواد، ناوزیست‌فناوری، کاربردهای فناوری‌نانو، نانوفیزیک، مشخصه‌یابی، نانوشیمی و تجاری‌سازی درج شده بود.

نتایج مرحله اول المپیاد نیمه‌خرداد ۹۷ اعلام می‌شود که در آن ۳۰۰ نفر اول برای مرحله دوم معرفی می‌شوند. مرحله دوم المپیاد به‌صورت تشریحی/تستی بوده که تیرماه در تهران برگزار خواهد شد. در پایان مرحله دوم نیز ۳۰ داوطلب برتر برای اردوی عملی برگزیده خواهند شد که این اردو به‌صورت دوره ده روزه در یکی از مراکز معتبر علمی برگزار خواهد شد. در پایان این اردو سه برگزیده برتر به مدال‌های طلا، نقره و برنز دست‌ پیدا کرده و به بنیاد ملی نخبگان معرفی خواهند شد. این بنیاد برای نفرات برتر المپیاد دانش‌آموزی ( مدال‌آوران) امتیاز ویژه‌ای اختصاص خواهد داد. علاوه‌براین مدال‌آوران المپیاد دانش‌آموزی فناوری‌نانو به کانون برگزیدگان باشگاه نانو معرفی خواهند شد تا در این باشگاه فرصت فعالیت در حوزه فناوری‌نانو را داشته باشند.

در هشتمین دوره المپیاد نانو داوطلبی از استان قزوین مدال طلا المپیاد را به‌دست آورد. هدف از برگزاری المپیاد نانو شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی و کمک به پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسانی در زمینه فناوری نانو است.