سیم‌کارت را به نانوذرات تبدیل کنید!

محققان نشان دادند که می‌توان با قرار دادن سیم‌کارت درون دستگاه فراصوت و افزودن سورفاکتانت، نانوذرات طلا تولید کرد.

از کاربردهای متنوع نانوذرات طلا می‌توان به حوزه‌هایی نظیر درمان گرمانوری و حسگری اشاره کرد. اما سنتز نانوذرات طلا همیشه کاری چالش‌برانگیز بوده و نیاز به مواد سمی زیادی دارد. اخیراً مقاله‌ای منتشر شده که در آن راهکاری برای حل این مشکل ارائه شده‌است.

با اعمال امواج فراصوت، حباب‌هایی در محلول تشکیل می‌شود که انفجار آن‌ها منجر به دما و فشار بالایی در یک منطقه می‌شود. این پدیده برای از بین بردن فلزات مناسب است؛ هر چند که این روش دارای محدودیت فیزیکی بوده و برای تولید ذرات نانومقیاس مناسب نیست.

یک گروه تحقیقاتی برای حل این مشکل، موفق به ترکیب سورفاکتانت و فراصوت شدد. محققان برای بهینه‌سازی این فرآیند، پودر طلا را به ظرفی ریخته و به آن سورفاکتانت اضافه کردند و در نهایت امواج فراصوت به نانوذرات اعمال شد.

با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) محققان به بررسی نتایج پرداختند و نشان دادند که نانوذراتی با ابعاد مختلف بین ۲ تا ۱۰۰ نانومتر در محلول حضور دارند. بعد از رفلاکس با آب، ابعاد این نانوذرات یکنواخت‌تر شد.

بعد از موفقیت اولیه در این پروژه، محققان به دنبال پاسخ این سؤال بودند که آیا با استفاده از این روش می‌توان از منابع دیگر طلا نیز نانوذرات تولید کرد یا نه؟ آن‌ها فویل طلا به ضخامت ۰٫۰۱ میلیمتر را به مدت ۶ ساعت در معرض امواج فراصوت قرار دادند. فیلم طلا کاملاً تکه تکه و نانوذرات طلا تولید شد.

در گام بعد محققان منبع را تغییر دادند و از یک سیم کارت استفاده کردند. نتایج نشان داد که علاوه بر نانوذرات طلا، نانوذرات نیکل نیز تشکیل شده‌است که با استفاده از مغناطیس، نیکل از محلول خارج شد و نانوذرات طلا باقی ماند.

با توجه به فراوانی سیم‌کارت و سهولت این روش، می‌تواند برای سنتز نانوذرات طلا جذاب باشد.