چالش افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی نینا

چهاردهمین چالش نوآوری نانو با همکاری ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو و با حمایت شرکت فریکو برگزار می‌شود. هدف از این چالش، یافتن راهکارهای مبتنی بر فناوری‌ نانو برای افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی است.

در پی تجربیات موفق برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه‌ی راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، چهاردهمین دوره از چالش‌های نانو در پلتفرم نانوچلنج آغاز شد. چالش نوآوری «افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی» که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو و با حمایت شرکت فریکو برگزار می‌شود،  به‌دنبال ارائه‌ی راهکاری اقتصادی و قابل تجاری‌سازی بر پایه‌ی فناوری نانو برای افزایش پایداری ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی در برابر حرارت است.

ویتامین D  یکی از موثرترین گروه ویتامین‌ها در حفظ سلامت بدن است. منبع اصلی تأمین این ویتامین در انسان، تابش پرتو فرابنفش به پوست است که به‌دلیل اثرات مضر پرتو فرابنفش، با آسیب‌هایی همراه است. ویتامین D در منابع حیوانی نظیر تخم‌مرغ، شیر، کره و روغن کبد ماهی نیز یافت می‌شود، اما منابع غذایی گیاهی از نظر ویتامین D فقیر محسوب می‌شوند و به سبب محلول بودن در چربی، این ویتامین در مواد غذایی کم چرب و بدون چربی نیز وجود ندارد. یکی از راهکارهای غلبه بر این مشکل، غنی سازی مواد غذایی اصلی و پرمصرف نظیر روغن‌ها با این ویتامین است. اما چالش اصلی این فرآیند، ناپایداری ویتامین‌ها در دماهای بالاتر از دمای محیط است.

در این راستا ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، به دنبال راهکارهای عملیاتی برای «افزایش پایداری حرارتی ویتامین D در روغن‌های مایع خوراکی» از سوی شرکت‌های خلاق و نوآور، پژوهشگران، مخترعان و فناوران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از داخل و خارج کشور است. با توجه به موارد یادشده و بنابر اعلام فراخوان دبیرخانه‌ی چالش‌های نوآوری و فناوری نانو، تمامی علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت نموده و از تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی، شامل کمک‌هزینه‌ی نقدی و اعتبار استفاده از خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو برای ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی در مرحله‌ی اول چالش و جایزه‌ی نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی برای طرح برگزیده‌ی نهایی بهره‌‌مند شوند. همچنین برگزیدگان مرحله‌ی دوم چالش برای توسعه‌ی فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله‌ی تولید انبوه، فرصت همکاری با شرکت فریکو را خواهند داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه‌ی ثبت نام و پذیرش، دریافت راهنما، دریافت، تکمیل و ثبت فرم پیش­نویس طرح و کسب اطلاعات بیشتر) به نشانی nanochallenge.ir مراجعه نمایند.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820