استارت‌آپی که وارد حوزه‌ی نرم‌افزار کامپیوتر کوانتومی شد

یک استارت‌آپ با جذب حمایت مالی ۵٫۴ میلیون دلاری قصد دارد روی توسعه‌ی نرم‌افزارهای مربوط به کامپیوتر کوانتومی کار کند. این شرکت با IBM وارد همکاری مشترک شده و انتظار می‌رود دیگر تولیدکنندگان کامپیوتر کوانتومی نیز با آن همکاری کنند.

یک شرکت نوپا به نام زاپاتا (Zapata) اقدام به خرید و فروش نرم‌افزارهای مربوط به کامپیوترهای کوانتومی کرده است. این شرکت برای انجام این پروژه از شرکت خطرپذیر وابسته به مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) مبلغ ۵٫۴ میلیون دلار حمایت مالی دریافت کرده است.

بیشترین پیشرفت‌ها در حوزه‌ی کامپیوتر کوانتومی، مربوط به بخش سخت‌افزار است. شرکت زاپاتا معتقد است که باید بخش نرم‌افزار نیز جدی گرفته شود. زاپاتا در این مورد شروع خوبی داشته است؛ چرا که یکی از بنیان‌گذاران این شرکت، آلن اسپوروکوزیک است که تخصص و شهرت زیادی برای کار روی الگوریتم‌های کامپیوتر کوانتومی دارد؛ آلن در دانشگاه هاروارد مشغول به فعالیت است.

نرم‌افزارهای کامپیوترهای کوانتومی با استفاده از الگوریتم‌هایی کار می‌کنند که با کامپیوترهای دیجیتال رایج تفاوت دارند. این فناوری هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی خود است. از آنجایی که راهبردهای ساخت کامپیوتر کوانتومی در شرکت‌های مختلف تفاوت دارد، نرم‌افزارهای آنها نیز با هم متفاوت خواهد بود. برای مثال نرم‌افزاری که روی کامپیوتر IBM کار می‌کند، روی کامپیوتر گوگل کار نمی‌کند. اما زاپاتا قصد دارد تا روی ساخت نرم‌افزارهایی کار کند که قابلیت استفاده در تمام سخت‌افزارها را داشته باشد. این شرکت در حال حاضر با شرکت IBM وارد همکاری مشترک شده است و انتظار می‌رود دیگر توسعه دهنده‌های سخت‌افزار نیز وارد این ائتلاف شوند. با این کار، موقعیت شرکت زاپاتا در حوزه‌ی نرم‌افزار کامپیوتر کوانتومی تثبیت می‌شود.

این استارت‌اپ توسط کریستوفر ساووی هدایت می‌شود که بنیان‌گذار شرکت کیولوکس نیز است؛ یکی از تیم‌های دارپا! زاپاتا علاوه برای توسعه نرم‌افزار و الگوریتم، قصد دارد روی خدمات مشاوره‌ای به شرکت‌هایی که در جستجوی فناوری کامپیوتر کوانتومی هستند، تمرکز کند.

آلن اسپوروکوزیک روی توسعه‌ی الگوریتم‌های مربوط به کامپیوترهای کوانتومی تمرکز دارد تا با استفاده از آن مسائل مهم حوزه‌ی شیمی، نظیر محاسبه انرژی حالت پایه مولکول‌ها ساده شود. باقی افراد تیم روی توسعه‌ی نرم‌افزار برای کاربردهای دیگر کار می‌کنند.