تجاری‌سازی دوربینی مبتنی بر نقاط کوانتومی برای بازرسی خط‌ تولید

سویر ویژن سیستمز دوربین جدیدی ساخته که در آن از نقاط کوانتومی استفاده شده‌است. این دوربین می‌تواند برای بخش بازرسی خط تولید مورد استفاده قرار گیرد.

سویر ویژن سیستمز (SWIR Vision Systems) یک شرکت نوپا و انشعاب یافته از مؤسسه تحقیقات تری‌انگل در کارولینای شمالی است. این شرکت یک دوربین مادون قرمز با قدرت تفکیک بالا و هزینه‌ی کم تولید کرده که در آن از نقاط کوانتومی برای تصویربرداری استفاده شده‌است.

هدف این شرکت تجاری‌سازی فناوری‌ نانو در ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی خودکار است. در این فناوری از نقاط کوانتومی سولفید سرب استفاده شده‌است. این نقاط کوانتومی به‌صورت مستقیم روی مدار CMOS تجاری موسوم به ROIC قرار داده می‌شوند. این مدار شامل یک لایه فسفید ایندیم و لایه‌های آرسنید گالیم ایندیم بوده که روی ویفر سیلیکونی قرار دارد.

دوربینی که این شرکت ساخته از سه قدرت تفکیک مختلف برخوردار بوده به‌طوری که برای طول موج‌های مادون قرمز نزدیک تا مرئی قابل استفاده است. جرج ویلدمن، مدیرعامل این شرکت می‌گوید که فناوری نقاط کوانتومی کربنی که در این پروژه استفاده شده، از طریق برنامه‌‌ای در دارپا ساخته شده است. در این برنامه شناساگر مادون قرمز با استفاده از ویفرهای بزرگ ساخته شدند. این شرکت از این فناوری حسگری برای ساخت دوربین استفاده کرد.

ویلدمن می‌گوید: «ما قصد داشتیم تا از فناوری ارزان قیمت شرکایمان برای تولید قطعات دوربین استفاده کنیم. ما به‌دنبال فروش مستقیم و غیرمستقیم  این فناوری به شرکت‌ها و تولیدکنندگان هستیم.»

در حال حاضر شرکت سویر ویژن در حدود ده کارمند دارد، اما ویلدمن انتظار دارد تا با تجاری‌سازی فناوری Acuros، این شرکت توسعه بیشتری پیدا کند. این شرکت در حال حاضر موفق به دریافت حمایت مالی یک میلیون دلاری شده‌است.

این فناوری کاربردهای متعددی دارد. برای شروع این شرکت قصد دارد تا ازاین فناوری برای مشتریان خود در بخش چیدمان مواد غذایی، بخش پرکننده‌ی بطری‌ها با سیال و بازرسی ادوات نیمه‌هادی استفاده کند.

این شرکت انتظار دارد تا هزینه‌ی کم و قدرت تفکیک بالا موجب توسعه‌ی بازار این فناوری شود. همچنین شرکت سویر در حال توسعه‌ی بیشتر این فناوری و ایجاد بهبودهایی در کارایی آن است.

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636