نقاط کوانتومی حاصل از برگ چای، ضدسرطان ریه

برگ‌ چای حاوی ترکیباتی است که می‌توان آن‌ها را به نقاط کوانتومی تبدیل کرد. بررسی‌های اخیر نشان داده که این نقاط کوانتومی مانع از رشد تومور سرطان ریه می‌شوند.

پژوهشگران به صورت‌ تصادفی دریافتند که از برگ چای می‌توان نانوموادی تولید کرد که قابلیت از بین بردن تومور سرطانی را داراست. این مواد که نقاط کوانتومی نام‌ دارند، می‌توانند سلول‌های سرطان ریه را از بین ببرند.آن‌ها دریافتند که برگ چای حاوی موادی است که ارزان‌تر و ساد‌ه‌تر از روش‌های شیمیایی، به نقاط کوانتومی تبدیل می‌شوند. آنچه که در این پروژه برای محققان شگفت‌انگیز بود، اثرات ضدسرطان ریه این نقاط کوانتومی است.

سودهاگار پیتچاموتها از محققان دانشگاه سوانسی در بریتانیا می‌گوید: «تحقیقات ما ثابت کرد که برگ چای حاوی موادی غیرسمی است که می‌توان از آن‌ها نقاط کوانتومی تولید کرد. نکته جالب توجه اینجاست که این نقاط کوانتومی می‌توانند مانع از رشد سلول‌های سرطان ریه شوند؛ پدیده‌ای که ما انتظار آن را نداشتیم.»

این نقاط کوانتومی می‌توانند به درون نانوحفره‌های موجود در سلول‌های سرطانی وارد شده و ۸۰ درصد آن‌ها را نابود کنند. نقاط کوانتومی تولید شده در این پروژه پتانسیل زیادی برای توسعه داروهای ضدسرطان دارند.

البته نتایج این پروژه به آن معنا نیست که نوشیدن چای موجب درمان سرطان می‌شود، بلکه نقاط کوانتومی تولید شده از برگ چای دارای خواص ضدسرطان است. این فرآیند بسیار پیچیده بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. همچنین باید بعد از توسعه‌ی این فناوری، آزمون بالینی روی انسان نیز انجام شود.

در برگ‌های چای ترکیبات مختلفی نظیر پلی‌فنل‌ها، امینواسیدها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان وجود دارد.

 نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه‌ی Applied Nano Materials منتشر شده‌است. این پروژه با عنوان explored a non-toxic plant-based alternative method of producing the dots, using tea leaf extract با همکاری محققانی از دانشگاه تامیل نادو انجام شده‌است.