با فناوری‌ نانو زمان ماندگاری موز به ۲۳ روز می‌رسد

محققان تایوانی با استفاده از فناوری‌ نانو موفق به افزایش زمان ماندگاری موز به ۲۳ روز شده‌اند. با این کار صادرات موز این کشور به آمریکا بهتر انجام شده و درآمدزایی بیشتری صورت می‌گیرد.

یک تیم تحقیقاتی از کشور تایوان به رهبری لین یو تونگ از دانشگاه ملی چانگ سینگ  روشی ابداع کردند که در آن با استفاده از فناوری‌ نانو، زمان نگهداری موز تا ۲۳ روز امکان‌پذیر می‌شود. این فناوری توسط محققان در پاویون وزارت علم و فناوری تایوان در Computex Taipei به نمایش گذاشته شد.

لین می‌گوید این فناوری از نظر تجاری قابل انجام است و در حال حاضر بیش از ۸۰ کسب و کار مختلف از جمله شرکت‌های فعال در حوزه‌ی لوازم الکتریکی خانگی برای استفاده از این فناوری رایزنی‌هایی انجام داده‌اند.

افت قیمت موز طی ماه‌های گذشته توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌است که از نظر محققان این یک مشکل جدید نیست. این گروه به مدت ۹ سال روی روش‌های افزایش زمان ماندگاری میوه‌ها کار کرده‌اند.

لین می‌گوید زمانی که در آمریکا تحصیل می‌کرد برای موز‌های با کیفیت تایوان دلتنگ می‌شد، اما این میوه‌ها به سختی از تایوان به خاک آمریکا می‌رسند. در حال حاضر موزهای شیلی با میانگین مسافت ۱۱۱۵۷ کیلومتر و موزهای نیوزلند با میانگین فاصله ۱۰۷۶۵ کیلومتر بسیار ساده‌تر از موزهای تایوانی به خاک آمریکا می‌رسند. مسافت طولانی میان دو کشور تایوان و امریکا دانشمندان را بر آن داشته تا به دنبال روش‌های پیشرفته‌ای برای افزایش زمان نگهداری موز باشند.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از مواد معدنی و پسماندهای کشاورزی پوششی ساختند که با استفاده از آن می‌توان زمان رسیدن و له شدن موز را افزایش داد. محققان این پروژه قصد دارند با مهندسان فناوری اطلاعات همکاری کنند تا سامانه‌ی خودکاری برای رصد محصولات ارائه کنند. با استفاده از چنین سامانه‌ای، کشاورزان و باغ‌داران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه از وضعیت محصولات خود با خبر شوند.

هزینه‌ی این فناوری هنوز به دقت بررسی نشده است، اما محققان به دنبال شرکت‌هایی هستند تا این فناوری را تجاری‌سازی کنند.