تولید نانوپوشش آنتی‌باکتریال با نانوستون‌های اکسیدروی(ZnO)

ایجاد نانوستون‌هایی از جنس اکسیدروی موجب بروز رفتار آنتی‌باکتریال در سطح می‌شود. این نانوپوشش قادر است ۹۹٫۹ باکتری‌ها را از بین ببرد.

یک گروه تحقیقاتی به رهبری یوگن ژانگ با الهام از بال سنجاقک و نوعی جیرجیرک اقدام به ساخت نانوپوشش آنتی‌باکتریال کردند. روی بال این حشره نانوستون‌هایی وجود دارد که مانع از رشد باکتری می‌شود. ساختار طبیعی بال آن‌ها به‌گونه‌ای است که باکتری با برخورد به نانوستون‌ها دچار جراحت شده و غشای سلولی آن دچار آسیب می‌شود و در نهایت از بین می رود.

این فناوری می‌تواند برای استفاده در بیمارستان‌ها مناسب باشد؛ جایی که استریل شدن اهمیت زیادی برای جلوگیری از گسترش عفونت دارد. محققان برای ایجاد این نانوپوشش‌ها از نانوستون‌های اکسید روی استفاده کردند که دارای خواص آنتی‌باکتریال هستند. این نانوستون‌ها می‌تواند باکتری‌های مختلفی که روی سطوح قرار می‌گیرند را از بین ببرد.

آزمون‌های انجام شده روی این نانوپوشش نشان می‌دهد که ۹۹٫۹ درصد از باکتری‌ها با این فناوری از بین می‌روند. از آنجایی که باکتری‌ها به ‌صورت فیزیکی، نه شیمیایی، از بین می‌روند، این نانوپوشش آلودگی محیطی به همراه ندارد. باکتری‌ها نمی‌توانند در مقابل این فناوری مقاومت کرده و دچار جهش شوند؛ چرا که با برخورد به این نانوستون‌ها کاملاً از بین می‌روند.

جکی ینگ از مدیران مؤسسه‌ی زیست‌مهندسی و فناوری‌ نانو می‌گوید: «نیاز فوری برای روش‌های جدید عفونت‌زدایی به شدت احساس می‌شود؛ روش‌هایی که در آن‌ها از موارد سمی و خطرناک استفاده نشده باشد و در باکتری‌ها ایجاد مقاومت نکنند. با این فناوری می‌توان مانع انتقال بیماری‌های عفونی از طریق تماس با سطح شد.»

تحقیقات بیشتر نشان داد که این نانوپوشش روی سطح روی عملکرد بسیار خوبی دارد؛ چرا که نانوستون‌ها رهاسازی سوپراکسید را از سطح تسریع می‌کنند، ماده‌ای که موجب از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

ژانگ می‌گوید: « نانوپوشش ما می‌تواند باکتری‌ها را روی سطوح مختلف حتی آب از بین ببرد. این نانوپوشش وقتی که روی سطح فلز روی قرار می‌گیرد، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. ما امیدواریم که این فناوری بتواند برای تولید سطوح آنتی‌باکتریال ایمن و ارزان استفاده شود.»

نتایج این پروژه در نشریه  Small به چاپ رسیده‌است.