دستگاهی برای شناسایی و تعیین توزیع اندازه‌ی نانوذرات نقره

شرکت پستنوا آنالیتیکس اعلام کرد که براساس نتایج بررسی‌های انجام شده در دو مرکز تحقیقاتی در ایتالیا، سیستم تقسیم جریان نامتقارن (AF4) این شرکت، ابزار مناسبی برای شناسایی و تعیین توزیع اندازه‌ی نانوذرات نقره در فاز سیال است.

شرکت پستنوا آنالیتیکس (Postnova Analytics) در گزارشی به تشریح چگونگی استفاده از دستگاه سیستم تقسیم جریان نامتقارن (AF4) این شرکت توسط گروهی از محققان مؤسسه‌ی Ispra و دانشگاه فرارا ایتالیا پرداخت.

در ۲۰ سال گذشته استفاده از نانوذرات نقره به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌باکتریال و ضدقارچی در بخش میکروالکترونیک، تصویربرداری پزشکی، غذا، دارو و کالاهای مصرفی افزایش یافته است. با توجه به کاربرد روز افزون این نانوذرات در صنعت و دانشگاه، محققان روی توسعه‌ی این نانوذرات کار می‌کنند.

از سوی دیگر استفاده از این نانوذرات باید منطبق با قوانین و دستورالعمل‌های سازمان‌های ایمنی و سلامت باشد. از این رو شناسایی و تعیین مقدار نانوذرات نقره اهمیت زیادی دارد و باید سطح این نانوذرات در محیط پایش شود.

محققان مؤسسه‌ی Ispra و دانشگاه فرارا به ارزیابی این دستگاه و چند روش دیگر نظیر DLS و CLS در شناسایی و تعیین کمی نانوذرات نقره پرداختند. آن‌ها قصد داشتند تا نانوذرات نقره که به‌صورت معلق در سیال پخش شده و ابعادی بین ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر دارد را با روش‌های مختلف شناسایی و مشخصه‌یابی کنند. هدف این کار تعیین توزیع اندازه‌ی ذرات و تأیید روشی مناسب برای این کار بود تا در نهایت بخش قانون‌گذار در کمیسیون اروپا بتواند ابزار مناسب برای مشخصه‌یابی نانوذرات نقره را انتخاب کند.

نتایج این بررسی نشان داد که سیستم تقسیم جریان نامتقارن می‌تواند با دقت بالا نانوذرات نقره‌ی ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتری را شناسایی کند. این روش به‌صورت غیرتخریبی میزان نانوذرات را نیز شناسایی می‌کند. در مقایسه با روش‌ CLS، این روش می‌تواند میانگین ابعاد نانوذرات نقره را نیز ارائه دهد. این گروه نشان دادند که دستگاه DLS ضعیف‌ترین نتایج را دارد؛ چرا که میزان ابعاد ذرات که توسط این دستگاه ارائه می‌شود از مقدار دقیق دور است.

این بررسی نشان داد که کدام دستگاه تجاری می‌تواند به‌عنوان ابزاری دقیق برای شناسایی توزیع اندازه‌ی ذرات به‌کار رود.