نشست صنعتی مدیران شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

نشست صنعتی مدیران شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین، روز سه شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۷در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در راستای ترویج صنعتی و معرفی توانمندیهای داخلی، کاربردها، محصولات و تجهیزات فناوری نانو به صنایع، نشست مدیران شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون زمینه های مشترک همکاری، روز سه شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۷ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد، با اشاره به ظرفیت بالای فناوری نانو در حل مشکلات صنایع، به ضرورت آگاهی دوسویه ستاد و صنایع از نیازها و راه حلهای موجود در کشور پرداخت و سازوکارهای ستاد را برای توسعه صنعتی فناوری نانو در رویکرد سند دهساله دوم تشریح نمود.

در ادامه مهندس کشاورز، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ضمن معرفی پتانسیلهای موجود در شهرکهای صنعتی استان، خاطرنشان کرد : در حال حاضر ۱۹ شهرک خصوصی و دولتی در سطح استان قزوین با ظرفیت اشتغالزایی ۴۵ هزار نفر در حوزه واحد های متوسط و کوچک فعالیت دارند که زمینه مساعدی برای تولید محصولات متنوع صنعتی در حوزه های گوناگون صنعتی مهیا نموده اند. وی با اشاره به وجود شهرکهای صنعتی مهمی همچون شهرک صنعتی البرز به عنوان قدیمی ترین شهرک صنعتی خاورمیانه و یا شهرک صنعتی کاسپین به عنوان مرکز خدمات فن آوری و مرکز اصلی و هاپ کلینیک کسب و کار، زمینه های صنعتی استان قزوین را برشمرد و بر لزوم ترویج و فرهنگ سازی استفاده از فناوری نانو در صنایع به منظور ارتقای محصول و رفع برخی مشکلات صنایع تأکید نمود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین، ضمن بیان فعالیتهای صورت گرفته در حوزه صنایع کوچک و متوسط(SMEها) به اقدامات انجام شده در جهت توسعه بازار، توانمندسازی واحدهای صنعتی، آموزش و انتقال فناوری و رصد مدلهای موفق کشورهای توسعه یافته پرداخت.

سپس مهندس علیزاده مدیر فن بازار و مبادله فناوری، ضمن توضیح اقدامات انجام شده در جهت عارضه یابی و نیازسنجی واحدهای صنعتی موجود در استان قزوین، به لزوم پیگیری نیازها و حل مشکلات یاد شده اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد بهره‌گیری از فناوری نانو و استمرار ارتباطات در رویدادهایی نظیر نمایشگاه و جشنواره نانو، زمینه رفع بخشی از مشکلات یادشده را فراهم آورد.

همچنین مهندس رشوند مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی، ورود فناوریهای نوینی همچون نانو در صنایع، را موجب رونق تولیدات بسترساز اشتغال و کسب و کار برای واحدهای تولیدی دانست و بر لزوم ارائه محتوا و استمرار برپایی جلسات و سمینارهای صنعتی برای معرفی کاربردهای فناوری نانو به واحدهای صنعتی حاضر در شهرکها به منظور ثروت آفرینی و رشد اقتصادی واحدها تأکید نمود.

در پایان، حاضران از نمایشگاه دستاوردهای نانو در محل این ستاد بازدید کردند. برخی از محصولات و تجهیزات در حوزه‌های پزشکی، خودرو، رنگ، ساختمان، کامپوزیت و پلیمر و منسوجات که دارای گواهینامه نانومقیاس هستند، در این نمایشگاه ارائه شده‌اند.

شایان ذکر است برخی از محصولات فناوری نانو که در کتاب محصولات فناوری نانو نیز معرفی شده اند، حاصل تولید شرکتهایی مستقر در شهرکهای صنعتی استان قزوین میباشند؛ بعنوان مثال، محصولات نانویی زیر، تولیدی شرکتهای واقع در شهرکهای صنعتی استان قزوین بشمار می آیند:

  • خانواده شوینده های دوستدار محیط زیست دارای نانوامولسیونهای گیاهی، محصول شرکت کیمیا شیمی سهند، واقع در شهرک صنعتی البرز، استان قزوین.
  • نخ نانوکامپوزیتی نایلونی، محصول شرکت تهران زرنخ، واقع در شهرک صنعتی البرز، استان قزوین.
  •  فیلتر هوای ورودی توربین حاوی نانوالیاف پلی آمیدی، محصول شرکت آزاد فیلتر، واقع در شهرک صنعتی کاسپین، استان قزوین.
  • آمیزه نانوکامپوزیتی عایق صدا، محصول شرکت پارساپلیمر شریف، واقع در شهرک صنعتی کاسپین، استان قزوین.
  • نخ پلی استر آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات نقره – نخ انتی باکتریال فیلامنتی – AMB، محصول شرکت نفیس نخ، واقع در شهرک صنعتی لیا. استان قزوین.