نانوپوشش شیشه جلو خودرو، جذاب برای شرکت‌های بیمه!

نانوپوششی که شرکت سی‌باند سیستمز برای شیشه جلو خودرو تولید کرده، به‌صورت آزمایشی روی ۶۵۰۰ خودرو نصب شد. نتایج نشان داد که استحکام شیشه، افزایش یافته و هزینه نگهداری شیشه به شدت کاهش می‌یابد. این فناوری برای شرکت‌های بیمه بسیار جذاب است.

شرکت سی‌باند سیستمز (C-Bond Systems) از شرکت‌های نانویی است که در بخش تقویت مواد شکننده فعالیت دارد. سی‌باند سیستمز اعلام کرد که مطالعه پایلوت محصول جدید خود موسوم به C-Bond NanoShield را با موفقیت به اتمام رسانده است. این محصول در دو شرکت اجاره‌دهنده خودرو مورد استفاده قرار گرفته و ۶۵۰۰ خودرو در منطقه دنور آمریکا به‌صورت آزمایشی از این فناوری استفاده کرده‌اند.

C-Bond NanoShield به‌صورت تجاری از سال ۲۰۱۸ به ‌بازار عرضه شده که در آن از فناوری‌نانو استفاده شده‌است. این فناوری که پتنت‌ آن به‌ ثبت رسیده است، رهیافت تازه‌ای برای ایجاد خاصیت آبگریزی در شیشه خودرو است. با این کار علاوه‌بر افزایش ایمنی شیشه خودرو، مقاومت سطح شیشه نسبت به ترک‌خوردگی و شکسته‌شدن افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. این پوشش به سرعت روی شیشه اعمال می‌شود. برای این کار باید پوشش روی سطح شیشه به‌صورت مستقیم اسپری شود.

براساس گزارش‌های صنعت بیمه، شکستگی شیشه خودرو یکی از رایج‌ترین مشکلات خودرو در آمریکا است. ۲۵۰ میلیون خودرو در آمریکا وجود دارد که ۷ درصد از آنها دچار مشکل شکستگی شیشه هستند که این مشکل سالانه هزینه ۴ بیلیون دلاری برای شرکت‌های بیمه دارد. از آنجایی که خودروهای جدید از فناوری‌های پیشرفته‌تری نظیر فناوری HUD در شیشه‌ها برخوردار هستند، جایگزین کردن شیشه‌ها بسیار پرهزینه است.

از این رو مقاوم‌سازی شیشه خودرو یک راه ارزان برای مقابله با این مشکل است. به‌صورت آزمایشی این فناوری در دو شرکت اجاره‌دهنده خودرو مورد آزمایش قرار گرفته تا مشخص شود که چقدر هزینه نگهداری خودروها با کاهش آسیب وارد شده به شیشه‌ها، کم می‌شود. نتایج به‌دست آمده رضایت‌بخش بود.

در این شیشه‌ها از فناوری‌نانو استفاده شده تا استحکام و عملکرد شیشه ارتقاء یابد. با استفاده از این نانوپوشش، بخش‌هایی در سطح که دچار آسیب‌ها یا نقص‌های ساختاری هستند، شناسایی و ترمیم می‌شوند که این کار در نهایت موجب ارتقاء کیفیت و استحکام شیشه می‌شود.

سی‌باند در شهر هوستون در ایالت تگزاس واقع شده که در حوزه فناوری‌نانو تخصص دارد. این شرکت فناوری‌ مورد استفاده در این محصول را به‌صورت پتنت به‌ ثبت رسانده است.