راه‌اندازی خط تولید نیترید بور هگزاگونالی

شرکت گرولتکس خط تولید نیترید بور هگزاگونالی را در ساندیگو راه‌اندازی کرد. این محصول به آزمایشگاه‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه در حوزه‌ی نیترید بور هگزاگونالی فعالیت دارند، فروخته می‌شود.

گرولتکس (Grolltex) یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد دو بعدی نظیر نیترید بور است. این شرکت که در حوزه‌ی فناوری‌ نانو فعالیت دارد، علاوه بر مواد خام، تجهیزات نیز تولید می‌کنند.

گرولتکس اخیراً اعلام کرد که خط تولید نیترید بور هگزاگونالی خود را در ساندیگو راه‌اندازی کرده‌است. براساس اظهارات این شرکت، این خط تولید بزرگترین خط تولید تک‌لایه‌های نیترید بور هگزاگونالی در آمریکای شمالی است.

گرولتکس به‌طور رسمی اظهار داشته که در ماه می سال جاری بارگیری محصولات خود را برای تحویل به مشتریان آغاز کرده‌است تا تک‌لایه‌های نیترید بور هگزاگونالی را هم به‌صورت لایه‌لایه با گرافن و هم به‌صورت تک ورقه‌ای به فروش برساند. همچنین این شرکت در حال ارائه‌ی نیترید بور هگزاگونالی روی زیرلایه برای شرکت‌های تولید کننده تجهیزات است.

جف درا، مدیرعامل شرکت گرولتکس، می‌گوید: «علاقه ‌زیادی نسبت به این دسته از مواد جدید در بازار وجود دارد. ما در حال حاضر نیترید بور هگزاگونالی را به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سراسر جهان می‌فروشیم. در حال حاضر محققان این حوزه از پتانسیل‌های نیترید بور هگزاگونالی بسیار شگفت‌زده هستند و ما معتقدیم که اولین فروشنده‌ی این ماده هستیم. ملزومات تولید نیترید بور هگزاگونالی بسیار شبیه به گرافن تک‌لایه است.»

نیترید بور هگزاگونالی به تنهایی خواص قابل توجهی دارد، اما زمانی که با گرافن ترکیب می‌شود نیز عملکرد آن بهبود می‌یابد و می‌توان از آن‌ها در ادوات مختلف فناوری‌ نانو استفاده کرد. تولیدکنندگان نیمه‌هادی به دنبال ثبت پتنت‌هایی هستند که در آن‌ها از این دو ماده استفاده شده‌است. یکی از کاربردهای این دو ماده در بخش حسگری است که قرار گرفتن آن‌ها با هم در این محصولات موجب بهبود عملکرد حسگرها می‌شود.

نیترید بور هگزاگونالی نقطه‌ی ایزوالکتریک بسیار نزدیک به گرافن دارد، البته نیترید بور هگزاگونالی عایق بوده اما گرافن رسانا است. ترکیب این دو ماده موجب می‌شود تا از خواص هر دو یکجا استفاده شود.

فناوری تولید این ماده در دانشگاه کالیفرنیا ابداع شده و پتنت آن به ثبت رسیده‌است.