جذب حمایت مالی برای آزمون بالینی روی نانودارو

شرکت لیکوئیدا تکنولوژیز موفق به جذب بودجه‌ای برای انجام آزمون روی داروی حاوی نانوذرات خود شده‌است. این دارو برای رفع مشکلات فشار خون ساخته شده که به‌صورت استنشاقی استفاده می‌شود.

لیکوئیدا تکنولوژیز (Liquidia Technologies) در حوزه‌ی تولید نانوذرات برای استفاده در داروها فعالیت دارد. این شرکت به ‌دنبال بهبود کارایی داروها با نانوذرات بوده و اخیراً موفق به جذب حمایت مالی برای انجام آزمون روی داروهای خود شده‌است.

در این راستا ۵۷٫۵ میلیون دلار بودجه برای انجام کار از سوی یک شرکت سرمایه‌گذار اختصاص داده شده‌است. نکته‌ی کلیدی و مهم در موفقیت شرکت لیکوئیدا، فرآیند تولید این شرکت است که به آن‌ها امکان می‌دهد تا پارامترهای فیزیکی نظیر اندازه و شکل را در مقیاس نانومتری کنترل کنند.

برای این کار از فناوری به نام تکثیر ذرات با الگوهای غیرمرطوب یا PRINT استفاده می‌شود. نانوذرات در قالب‌هایی ایجاد می‌شوند که این قالب‌ها به شرکت اجازه می‌دهد تا ذرات دارویی را به‌صورت یکنواخت تولید کنند. این قالب‌ها بخشی از یک سامانه مستمر هستند که با کمک آن امکان تولید انبوه و ارزان قیمت داروها فراهم می‌شود. این شرکت با ترکیب این فناوری با روش‌های رایج تولید نانوذرات که مورد تأیید سازمان غذا و داروهای آمریکا است، موفق به ارائه‌ی محصولات دارویی یکنواخت شده‌است.

لیکوئیدا در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد و فناوری لیسانس شده‌ای از دانشگاه کارولینای شمالی را برای توسعه‌ی فعالیت‌های خود خریداری کرده‌است. برای شروع کار، لیکوئیدا از همکاری چند شرکت دیگر کمک گرفته تا بتواند داروهای مورد نظر خود را توسعه دهد.

این شرکت در حال حاضر تلاش دارد تا داروهای ساخت خود را وارد بازار کند. به جای کشف داروهای جدید و توسعه‌ی مولکول‌های جدید، لیکوئیدا تلاش دارد تا نسخه‌های بهتر و جدیدی از داروهای تایید شده را ارائه کند. برای این کار داروهایی که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است، توسط این شرکت توسعه داده شده تا با اثربخشی بیشتر و ایمنی بالاتر تهیه شوند.

اولین داروی این شرکت LIQ861 نام دارد که برای درمان مشکلات عروقی استفاده می‌شود. این شرکت قصد دارد این دارو را به‌گونه‌ای توسعه دهد که بتوان به‌صورت استنشاقی از آن استفاده کرد و دارو به نواحی عمیق ریه برسد.