افتتاح دومین دفتر نانوی ایران و چین در گوانجو

دفتر مرکز نانوی ایران و چین در شهر گوانجو چین راه‌اندازی شد. این مرکز در راستای تسریع همکاری‌های مشترک میان ایران و چین در حوزه‌ی فناوری‌نانو و با هدف افزایش تعاملات شرکت های ایرانی و چینی در حوزه فناوری نانو راه‌اندازی شده‌است.

دفتر مرکز نانوی ایران و چین  در جنوب چین با حضور دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری‌نانو، دکتر خلیل شیرغلامی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو، نمایندگانی از سازمان‌ها و شرکت‌های چینی افتتاح شد. این مرکز با هدف توسعه‌ی همکاری‌های مشترک ایران و چین توسط ستاد ویژه توسعه‌ی فناوری‌نانو در منطقه هوانگپو درگوانجو راه‌اندازی شده‌است. برای تاسیس این دفتر،کمیسیون صنعت و فناوری شهرداری گوانجو، اتاق بازرگانی گوانجو و شرکت ثبت مالکیت معنوی WTOIP نیز با ستاد توسعه‌ی فناوری‌نانوی ایران همکاری داشته‌اند. هوانگپو یکی از مناطق محوری توسعه‌ی فناوری در شهر گوانجو است.

دکتر سرکار درباره‌ی جایگاه ایران و چین در فناوری‌نانو و دلایل راه‌اندازی این مرکز گفت: «چین در فناوری‌نانو در حوزه‌های مختلف در جهان رتبه‌ی اول را دارد. در مقاله‌ای که اخیرا آمریکایی‌ها در نشریه‌ی‌ معتبر بین‌المللی منتشر کردند، ایران را جزء پنج کشور برتر جهان تشخیص داده و از این اتفاق ابراز تعجب کردند. ما پلتفورمی برای اجرا داریم که در آن صنایع، بازرگانان و محققان را به یکدیگر وصل می‌کنیم. اگر دیروز ما راه ابریشم را برای انتقال تجارت و کالا داشتیم، امروز راه نانو می‌تواند ادامه دهنده‌ی آن باشد. ما تجربه‌ای موفق در راه‌اندازی دفتر ویژه‌ای برای توسعه‌ی همکاری‌ها در حوزه‌ی فناوری‌نانو در سال ۲۰۱۵ در شهر سوژو داشته‌ایم که امروز این اتفاق در شهر گوانجو خواهد افتاد.»

دکتر شیرغلامی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو درباره‌ی تجربه پیشین راه‌اندازی دفتری در شهر سوژو گفت: « WTOIP می‌تواند تاثیر به سزایی بر رشد و تثبیت فناوری‌نانو داشته باشد. مرکز فناوری‌نانوی ایران در سوژو تجربه‌ای موفقیت‌آمیز بود که این همکاری‌ها با تاسیس دفتر گوانجو می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را به ‌همراه داشته باشد. ما از راه‌اندازی این دفتر در گوانجو بسیار خوشحالیم و آرزوی موفقیت برای شرکت‌ها و فناوران ایرانی داریم.»

هوادونگ یه، رئیس دفتر صنایع کوچک و متوسط شهرداری گوانجو با تاکید بر اهمیت توسعه‌ی فناوری‌نانو گفت: « من به ستاد توسعه‌ی فناوری‌نانو ایران و تمام کسانی که برای راه‌اندازی دفتر مرکز نانوی ایران و چین در شهر گوانجو تلاش کردند، تبریک می‌گویم. این دفتر موجب افزایش همکاری‌ها میان دو کشور می‌شود. فناوری‌نانو امروز در تمام جنبه‌های زندگی وارد شده و در حال حاضر یکی از اولویت‌های اصلی چین محسوب می‌شود. این فناوری موجب رقابت‌پذیرتر شدن صنایع خواهد شد.»

شوکیان راو، قائم مقام شرکت ثبت مالکیت معنوی WTOIP، گفت: «راه‌اندازی دفتر مرکز نانوی ایران و چین در گوانجو موجب خرسندی است چرا که فرصت‌های تازه‌ای برای ما ایجاد می‌کند. کار ما ایجاد ارتباط میان گروه‌های فعال در گوانجو با منابع نوآوری در جهان است تا توسعه‌ی فناوری تسریع شود. ما از طریق برنامه مچ‌میکینگ همکاری نزدیکی با ستاد توسعه‌ی فناوری‌نانو ایران داشتیم به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰ برنامه همکاری مشترک در حال شکل‌گیری است. رویدادهایی این چنین موجب می‌شود تا ما با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه‌ی فناوری‌نانو بیشتر آشنا شویم. راه‌اندازی این مرکز جدید نیز می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای افزایش دامنه ی همکاری‌ها ایجاد کند.»

در حاشیه‌ی برنامه افتتاح دفتر نانوی ایران و چین، سمپوزیوم نیم‌روزه‌‌ی توسعه و تجاری‌سازی فناور‌ی‌های نو در ایران و چین برگزار شد و سند همکاری راهبردی میان انجمن ارتقاء و توسعه‌ی مواد جدید صنعتی گوانجو و مرکز نانوی ایران وچین امضاء شد.

در پایان این برنامه، بازدیدی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی فناوری‌نانو انجام شد.

filereader.php?p1=main_b6d767d2f8ed5d21a