استفاده از تلفن همراه برای تشخیص ویروس زیکا در خون

یک گروه تحقیقاتی از انگلستان با استفاده از نانوموتوری از جنس پلاتین، روشی ابداع کردند که با استفاده از تصویربرداری تلفن همراه از نمونه خون حاوی این نانوموتور می‌توان وجود ویروس زیکا را شناسایی کرد.

ویروس زیکا یکی از عوامل بیماریزا بوده که به بسیاری از افراد آسیب می‌زند. اخیرا محققان بیمارستان بیرگام روی توسعه روشی کار کردند که با استفاده از آن می‌توان با سرعت بالا این بیماری را تشخیص داد. در این فناوری از تلفن همراه و فناوری نانو استفاده می‌شود. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Motion-Based Immunological Detection of Zika Virus Using Pt-Nanomotors and a Cellphone در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

در این پروژه محققان نشان دادند که چگونه از فناوری‌نانو برای انتقال اطلاعات به تلفن همراه و تشخیص بیماری زیکا استفاده می‌شود.

هادی شفیعی از محققان این پروژه می‌گوید: « تشخیص زیکا موضوع بسیار مهمی در برخی کشورها است. هدف ما این بوده که بتوانیم با استفاده از تلفن همراه به سرعت این بیماری را شناسایی کنیم. تلفن‌های همراه توانایی زیادی برای آنالیز‌های پیچیده دارند. از آنها می‌توان برای پردازش تصویر، تصویربرداری با کیفیت بالا و آنالیز نتایج استفاده نمود. ما قصد داریم تا از شیوع این بیماری در نواحی مختلف جهان ممانعت کنیم.»

روش رایج برای شناسایی این ویروس استفاده از آنتی‌بادی آن در جریان خون است، این در حالی است که برخی از بیماری‌ها به دلیل آنتی‌بادی مشابهی که دارند، به اشتباه در این روش شناسایی می‌شوند و در نتیجه نرخ اعلام نتایج اشتباه در این فرآیندها بالا است. تیم تحقیقاتی شفیعی از راهبرد کاملا متفاوتی استفاده کرده است به طوری که آنها به دنبال شناسایی نسخه‌ای دست‌نخورده از ویروس زیکا هستند.

برای این کار محققان از نانوموتور پلاتین استفاده کردند که قادر به اتصال به ویروس زیکا است. زمانی که این نانوموتور و میکرودانه‌هایی که محققان طراحی کرده‌اند به نمونه خون حاوی ویروس زیکا اضافه می‌شود، ساختار سه بعدی ایجاد می‌کند که در حضور پراکسیدهیدروژن حرکت می‌کند و این حرکت توسط تلفن همراه مجهز به ابزاری به قیمت ۵ دلار قابل شناسایی است.

با این فناوری به راحتی می‌توان میان ویروس زیکا و دیگر ویروس‌های مشابه تفکیک قائل شد. این روش می‌تواند یک ذره را در یک میکرولیتر از خون شناسایی کند.