صنعت دخانیات چین به دنبال استفاده از نقاط کوانتومی

شرکت داتزنانو خط تولید اولیه‌ای برای تولید نقاط کوانتومی به‌منظور چاپ الگوهای ضدجعل روی محصولات دخانیاتی راه‌اندازی کرده‌است. این نقاط روی محصولات تولید شده در چین مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شرکت داتزنانو (Dotz Nano) خط تولید پایلوت صنعتی در شنژن چین راه‌اندازی کرده‌است. در این خط تولید نانوذرات نشانگر پیشرفته‌ای موسوم به ValiDotz را تولید می‌شود که ذراتی بسیار کوچکی هستند و رفتاری شبیه به مواد فلورسانس دارند. این ذرات به محض قرار گرفتن در معرض تابش فرابنفش، تابش فلورسانس خواهند داشت. این ذرات که نقاط کوانتومی هستند، با استفاده از ترکیبات معدنی نظیر فلزات تولید می‌شوند. اخبار منتشر شده حاکی از موفقیت تولید اولیه‌ی این محصول دارد که پیش از این نیز یک بار تولید آزمایشی آن انجام شده بود.

آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این فناوری  پتانسیل بالایی برای محافظت از جعل برندهای معروف چینی دارد. یکی از شرکت‌هایی که از مزیت این فناوری بهره‌‌مند خواهد شد، یک شرکت دخانیات در چین است که به‌دنبال استفاده از این فناوری برای مقابله با جعل محصولات خود در بازار است.

محصولات تقلبی در حوزه‌ی دخانیات چین گردش مالی چند میلیون دلاری دارند که این شرکت قصد دارد از نانونشانگرهای داتزنانو برای مقابله با جعل محصولات خود استفاده کند. این کار برای دیگر صنایع چینی نیز قابل استفاده بوده و می‌تواند توجه دیگر شرکت‌ها را نیز به خود جلب کند. از دیگر صنایع منتخب برای استفاده از این فناوری، صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و بخش امنیت اسناد نظیر پاسپورت است.

در آزمایش اولیه، با استفاده از چاپگر ویژه‌ی نقاط کوانتومی، فرآیند ضدجعل کردن انجام می‌شود و این فناوری با سیستم جوهر مشتری ترکیب می‌شود تا بتوان الگوهای مورد نظر را روی زیرلایه‌های مختلف ایجاد کرد.

داتزنانو می‌گوید که نشانگرهای نقاط کوانتومی این شرکت با استفاده از لامپ فرابنفش به سادگی قابل مشاهده است. داتزنانو شاساگر ویژه‌ای برای این کار ارائه کرده است.

تولید اولیه‌ی این محصول برای شرکت کیکای پرینتینگ، از زیرمجموعه‌های شرکت بریلیانت سارکل، انجام شده‌است؛ شرکتی که در حوزه‌ بسته‌بندی محصولات دخانی نظیر سیگار کار می‌کند. بریلیانت سارکل از جمله شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی تحقیقات روی بسته‌بندی‌های سیگار و دیگر محصولات است.