برنده‌ی چالش ساخت تیپ میکروسکوپ AFM معرفی شد

برنده‌ی چالش «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)» معرفی شد. میلاد قارونی جایزه‌ی ۶۰۰ میلیون ریالی خود را طی مراسمی دریافت کرد.

  دکتر میلاد قارونی، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی برق دانشگاه تهران موفق به دریافت جایزه‌ی چالش « ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) » شد. مساله و هدف محوری این چالش ساخت تیپ میکروسکوپ AFM  به‌گونه‌ای مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر با قیمتی مناسب نسبت به نمونه‌های خارجی موجود در بازار بود، به طوری که امکان به‌کارگیری عملیاتی تیپ در میکروسکوپ‌های AFM وجود داشته باشد.

میلاد قارونی درباره‌ی آشنایی با این چالش می‌گوید: «از طریق سایت ستاد نانو با این طرح و چالش آشنا شدم، با توجه به نیاز مبرم به تیپ در کشور و کمبود آن در بازار و همچنین قیمت بالای آن، نیاز مبرمی برای تولید این تیپ‌ها در داخل کشور وجود دارد. از این رو علاقه‌مند به شرکت در این چالش شدم.»

وی درباره‌ی فناوری که ایشان با آن این تیپ‌ها را تولید می‌کند، می‌گوید: «من در این چالش از میکروماشین‌کاری برای ساخت تیپ استفاده کردم. در دوره‌ی تحصیل با این روش آشنا شدم و تجربه‌ی کار با این روش را دارم. با این روش می‌توان با قیمت کم، تیپ‌های AFM در مقیاس انبوه تولید کرد.»

برنده‌ی چالش ساخت تیپ میکروسکوپ AFM معتقد است که این تیپ‌ها به زودی وارد مرحله‌ی تولید انبوه می‌شوند، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال جاری، تولید انبوه آغاز شده و اولین سفارش‌ها برای خرید این تیپ‌ها ثبت شود.

در جریان ثبت‌ نام این چالش که از ۱۵ دی‌ماه تا ابتدای اسفندماه ۹۵ ادامه یافت، مجموعاً ۳۲ تیم، شرکت و فناور به ارائه طرح پیشنهادی خود پرداختند. با انجام ارزیابی‌های اولیه طرح‌های دریافتی و برگزاری ۲۲ جلسه داوری حضوری و ارائه طرح از سوی فناوران نهایتاً ۷ طرح جهت حضور در مرحله‌ی ساخت نمونه‌ی اولیه راه یافتند. فرآیند ساخت و بهینه‌سازی نمونه‌ها در این چالش از بهار ۹۶ تا زمستان همان سال ادامه یافت که به تدریج و بر مبنای گزارشات دریافتی و ارزیابی نتایج به‌دست آمده، دکتر قارونی در میان تیم‌های راه‌یافته به مرحله‌ی دوم، موفق به ساخت نمونه‌ای مطابق با مشخصات اعلام شده در فراخوان چالش شده و به عنوان برنده‌ی نهایی چالش شناخته شد.

جهت تأیید تکرارپذیری فرآیند، تمام مراحل ساخت و آزمایش نمونه، به طور مجزا در مقابل کارشناسان واحد ارزیابی محصولات ستاد توسعه‌ی فناوری نانو نیز اجرا شده و جهت انجام آزمایش‌های لازم نمونه‌برداری انجام شد. در بعد توجیه اقتصادی نیز به کمک یک تیم مشاروه‌ی مالی، هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده و پتانسیل ورود محصول به بازار مورد مطالعه قرار گرفت.

با مشخص شدن نتایج ارزیابی‌ها و دریافت گواهی نانومقیاس توسط تیم برگزیده در بهار سال جاری، طی مراسمی با حضور دکتر سرکار، رئیس ستاد توسعه‌ی فناوری نانو، و دکتر اسدی‌فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، از آقای دکتر قارونی تقدیر به‌عمل آمد و مطابق با فراخوان اولیه‌ی چالش ۶۰۰ میلیون ریال از سوی ستاد توسعه‌ی فناوری نانو به ایشان اهدا شد. پایان یافتن این چالش فناوری، به‌منظور توسعه‌ و تجاری‌سازی محصول نهایی، این طرح مورد حمایت و پشتیبانی از سوی ستاد توسعه‌ی فناوری نانو قرار می‌گیرد.

 

filereader.php?p1=main_7b8249d7b9f3e013dc00b06342f71647.JPG&p2=news&p3=1&p4=1