دستگاهی برای تعیین اختلاف‌های ساختاری در ژنوم

شرکت بیو‌نانوژنومیکس (Bionano Genomics) اقدام به ارائه نسل جدیدی از دستگاه تشخیص اختلاف‌های ساختاری در ژنوم کرده است.

براساس گزارش مارکت‌اندریسرچ، بازار جهانی محصولات ژنومیک و خدمات آن تا سال ۲۰۲۲ به رقم ۲۳٫۹ بیلیون دلار خواهد رسید این درحالی است که این رقم برای سال ۲۰۱۷، ۱۴٫۷ بیلیون دلار بوده است.

این رشد بازار به دلیل پیشرفت‌های انجام شده در حوزه توالی‌سنجی DNA است. البته با تمام توسعه‌های انجام شده، هنوز نیاز پزشکان و محققان در این حوزه تامین نشده است. برای مثال، ابزارهای تشخیصی مبتنی بر ژنومیک در جهان بعد از دو دهه توسعه هنوز نتوانسته به‌عنوان روش رایج به تمام کسانی که نیاز به تشخیص طبی دارند کمک کند.

روش‌های توالی‌سنجی رایج قادر به شناسایی اختلاف‌های ساختاری در ژنوم نیست که دلیل این امر، فقدان توانایی سیستم‌های رایج برای غلبه بر پیچیدگی ژنوم است. بنابراین، هنوز فقدان روش‌های ارزان قیمت با قابلیت تولید انبوه در این حوزه کاملا احساس می‌شود.

اختلاف‌های ساختاری در ژنوم معمولا شامل نوآرایی یا تکرار چند صد یا ده‌ها میلیون جفت باز DNA است. این اختلاف‌های ساختاری به سختی قابل تشخیص بوده و معمولا سرمنشاء برخی بیماری‌ها نظیر سرطان یا اثرات زیستی در بدن است.

شرکت بیو‌نانوژنومیکس (Bionano Genomics) موفق به توسعه و تجاری‌سازی نسل جدیدی از دستگاهی به نام زافیر کرده است که در واقع ابزاری حساس و دقیق برای تشخیص اختلاف‌های ساختاری است. این شرکت انتظار دارد تا طی هفته‌های آتی این دستگاه رونمایی شود. شرکت بیونانوژنومیکس تا کنون ۹۰ دستگاه از نسل قبلی این دستگاه را به شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف فروخته است به‌طوری که ۸۰ مشتری در سراسر جهان این فناوری را خریداری کرده‌اند. در میان مشتریان این شرکت، گروه‌های تحقیقاتی مختلف، موسسه‌های دولتی و دانشگاهی و شرکت‌های فعال در حوزه تشخیص طبی و داروسازی حضور دارند.

این شرکت در ۱۲ ماه گذشته موفق به کسب ۱۰٫۷ میلیون دلار درآمد شده‌است. بیو‌نانوژنومیکس دارای بخش تحقیق و توسعه بوده که برحسب نیاز بازار اقدام به توسعه فناوری می‌کند.