نیجریه در حال پیاده‌سازی نقشه‌راه فناوری‌نانو

در حاشیه کنفرانس بین المللی فناوری‌نانو آفریقا، برنامه‌ها و نقشه راه توسعه فناوری‌نانو در کشور تشریح شد. در این کنفرانس از بخش خصوصی خواسته شد تا در بخش تحقیق و توسعه فناوری‌نانو وارد شود.

گروهی از شرکت‌های نفتی به همراه گروه تحقیقات نانو دانشگاه نیجریه (UNN) اقدام به برگزاری کنفرانس بین‌المللی فناوری‌نانو آفریقا کرده‌اند. این کنفرانس چهار روزه که به میزبانی UNN بود در آن کارگاه آموزشی نیز برگزار ‌شد. موضوعات مورد بحث در این کنفرانس مسائل مربوط به کاربرد فناوری‌نانو در انرژی، محیط‌زیست، کشاورزی و سلامت بود.

جان اوبیناچوکو، مدیر این کنفرانس، خود از دبیران بازنشسته پارلمان فدرال نیجریه است. اوبیناچوکو می‌گوید: «در مسیر توسعه فناوری‌نانو، نیجریه نباید همچنان دست روی دست بگذارد چرا که فناوری‌نانو و کاربردهای آن منافع و مزایای زیادی با خود به همراه دارد.»

او می‌گوید که نیجریه پتانسیل‌ بالایی در توسعه فناوری‌نانو دارد. آژانس ملی زیرساخت‌های مهندسی و علم (NASENI) در سایت خود آورده است: «نقشه‌راه و برنامه کسب و کاری برای موفقیت نیجریه در حوزه فناوری‌نانو و مواد پیشرفته طراحی شده‌است که موجب رشد این فناوری در کشور نیجریه خواهد شد. علاوه‌بر این، مرکز ملی فناوری‌نانو و مواد پیشرفته نیز راه‌اندازی شده‌است.»

جان اوبیناچوکو معتقد است که تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌نانو نباید تنها به عهده دولت باشد چرا که دولت برای این کار با محدودیت‌هایی روبرو است. در حال حاضر همگرایی میان گروه تحقیقات نانو UNN و اسپانسرهای این دانشگاه که گروهی از شرکت‌های نفتی هستند، وجود دارد.

اماکا اوکوسا یکی از کارآفرینان بخش خصوصی و پیشروان صنعت است که از شرکت‌کنندگان، به ویژه گروه نفتی serv تشکر کرد. اوکوسا که خود یک کارآفرین و مهندس با تجربه است معتقد است که فناوری‌نانو آینده کشورهای در حال توسعه است و باید با استفاده از این فناوری شکاف میان کشورهای پیشرو و در حال توسعه پر شود. همچنین این فناوری می‌تواند استانداردهای زندگی را بهبود دهد و ضامن رشدی پایدار باشد.