چالش افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های خوراکی

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در چهاردهمین چالش نوآوری نانو، ارزیابی طرح‌های نوآوری افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های خوراکی آغاز شد.

با اتمام مهلت قانونی ارائه‌ی طرح‌ها در چالش «افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های خوراکی»، ارزیابی طراح‌های ارائه شده آغاز شد. مهلت ثبت‌نام این چالش که اوایل خرداد‌ماه ۹۷ آغاز شده بود، پس از یک دوره تمدید، در تاریخ ۹ مردادماه  پایان یافت. این چالش که بنا به تقاضای شرکت فرآورده‌های روغنی ایران (فریکو)، تولیدکننده‌ی روغن خوراکی با نام تجاری «نینا»، طرح موضوع شده بود، توسط کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه‌ی فناوری نانو برگزار شد.

در مدت زمان ثبت‌نام در این چالش طرح‌های مفهومی از سوی محققان و فناوران دریافت شد که از این تعداد نزدیک به ۳۴درصد طرح‌ها دارای نمونه‌ی اولیه‌ای از طرح خود بودند. لازم به ذکر است که بیش از ۷۰ درصد طرح‌ها به صورت گروهی یا تیمی در این رقابت ثبت‌نام نموده‌اند.

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

از نظر رشته‌ی تحصیلی، بیش‌ترین شرکت‌کنندگان از رشته‌های شیمی، مهندسی شیمی وصنایع غذایی هستند که نیمی از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند. علاوه بر ثبت‌نام  تیم­های دانشجویی، بیش‌از ۳۰ درصد طرح‌ها نیز متعلق به اعضای محترم هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سطح کشور است.

هم اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته‌ی داوران چهاردهمین چالش نوآوری فناوری نانو آغاز شده‌است. شرکت‌کنندگان در این چالش می‌توانند با ورود به سایت سامانه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود در صفحه کاربری اختصاصی خود مطلع شوند. لازم به ذکر است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از طریق سامانه قابل مشاهده خواهد بود.

مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته به منتخبان مرحله‌ی اول چالش نوآوری «افزایش پایداری حرارتی ویتامین D3 در روغن‌های مایع خوراکی» همگام با پیشبرد طرح و ساخت نمونه طی مرحله‌ی دوم، تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزیته‌ی نقدی و اعتبار شبکه‌ی آزمایشگاهی فناوری نانو، اختصاص داده خواهد شد. برگزیدگان مرحله‌ی نخست، چندین ماه فرصت خواهند داشت تا یک «نمونه‌ی آزمایشگاهی» مطابق با طرح مفهومی خود ارائه دهند. در پایان این مرحله طرح برگزیده، علاوه بر دریافت جایزه‌ی ۲۰۰ میلیون ریالی  و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه‌ی فناوری نانو برای تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری جهت توسعه‌ی فناوری و تجاری سازی داخلی و خارجی کشور روبه‌رو خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی این چالش مراجعه نمایند.