نانوکامپوزیتی برای تولید کش‌های لاستیکی مقاوم و انعطاف‌پذیر

شرکت الاینس قصد دارد با افزودن گرافن به کش‌های لاستیکی، استحکام و انعطاف‌پذیری را در آنها بهبود دهد. همچنین این شرکت قصد دارد برچسب‌های RFID را درون این‌کش‌ها قرار دهد تا با کمک این کش‌ها اطلاعات زیادی را درباره کالا در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

شرکت الاینس (Alliance) یکی از تولیدکنندگان کش‌های لاستیکی، اخیرا همکاری مشترکی با محققان دانشگاه ساسکس انجام داده است که طی آن قرار است در طول سه سال روی استفاده از گرافن برای بهبود کش‌های لاستیکی کار کنند. به اعتقاد این شرکت، افزودن مقدار بسیار کمی از گرافن به لاستیک منجر به بهبود کیفیت کش‌ها می‌شود.

ساخت کش لاستیکی حاوی گرافن پیش از این هم سابقه داشته و حوزه جدیدی نیست. در حال حاضر تحقیقات متعددی در این حوزه انجام شده است. اما آنچه که شرکت آلاینس در نظر دارد این است که بتواند با استفاده از گرافن، استحکام کش‌ها را افزایش دهد بدون این که انعطاف‌پذیری آنها تغییر کند. پیش از این با افزودن گرافن به کش، استحکام افزایش یافته اما انعطاف‌پذیری قربانی شده است. اما این شرکت قصد دارد تا مانع از افت انعطاف‌پذیری کش بعد از افزودن گرافن شود، با این کار عملکرد کش بهبود می‌یابد.

الاینس درنظر دارد کش‌هایی تولید کند که تقریبا غیرقابل پاره شدن باشند تا بتوان از آن در حوزه‌های مختلف صنعتی استفاده نمود. البته افزودن گرافن به کش‌های لاستیکی می‌تواند خواص دیگری نیز در آنها ایجاد کند. برای مثال کش‌ها آنتی استاتیک شوند که این موضوع برای شرکت‌های فعال در حوزه کالای الکترونیکی اهمیت زیادی دارد. معمولا بار الکتریکی ساکن می‌تواند در  بوردهای الکترونیکی اختلال ایجاد کند و به آنها صدمه بزند.

این شرکت قصد دارد تا در پروژه دیگری، برچسب‌های RFID را درون این نانوکامپوزیت قرار دهد تا در صورت تغییر دما، رنگ کش عوض شود. چنین کش‌هایی برای استفاده در بخش کشاورزی و فروشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. وجود این کش می‌تواند برای رصد دمای محیط یک کالا از کارخانه تا مغازه استفاده شود، در واقع اگر کالا در دمای نامناسب نگهداری شود، این کش‌ها تغییر رنگ خواهند داد. وجود RFID نیز می‌تواند اطلاعات زیادی درباره محصول در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.