ایجاد پوشش شفاف سرامیکی ضدخش با روش PVD روی فلزات گرانبها

فراخوان طرح صنعتی با موضوع «ایجاد پوشش شفاف سرامیکی ضدخش با روش PVD روی فلزات گرانبها» توسط ICAN ارائه شده‌است. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ شهریورماه سال جاری طرح‌های خود را به این مرکز ارائه کنند.

مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN) جهت توسعه‌ی همکاری‌های فناورانه، توسعه‌ی کاربردها و محصولات مبتنی بر نیاز صنعت،  فراخوانی برای طرح‌های نوآورانه در زمینه «ایجاد پوشش شفاف سرامیکی ضدخش با روش PVD روی فلزات گرانبها»‌ اعلام کرده‌است.

هدف از این فراخوان معرفی پوشش شفاف ضدخش اعمال شده با یکی از روش‌های PVD روی زیرلایه‌هایی از جنس فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره است. در طرح‌های ارائه شده محدودیتی در انتخاب نوع ماده و نوع روش و ضخامت پوشش وجود ندارد، اما از منظر اقتصادی باید طرح‌ها قابلیت تولید انبوه وتجاری را داشته باشند. کاربرد این پوشش شفاف برای مراقبت از سطوح تزئینی و فلزات گرانبها است.

در تشریح این فراخوان آمده است که پوشش‌های شفاف سرامیکی با هدف حفاظت فلزات در برابر شرایط سایش و خش مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش‌های اکسیدی و نیتریدی فلزی امکان فراهم آوردن چنین شرایطی را ایجاد می‌کند. از این رو انتظار می‌رود پژوهشگر ضمن مطالعه‌ی مواد سرامیکی قابل اعمال با استفاده از روش PVD (با یکی از روش‌های قوس کاتدی، کندوپاش) پوشش شفاف ضدخش روی فلزات گرانبها ایجاد نماید. برای کسب دانش فنی، لازم است طراحی آزمایش صورت گرفته و پوشش ضدخش ارئه شود.

با توجه به نیاز فوری و فرصت محدود برای تجاری‌سازی، اولویت پذیرش طرح با پژوهشگرانی است که قبلاً نمونه‌ی اولیه از این نوع پوشش‌ها را تهیه کرده باشند.

بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی پوشش‌دهی، دریافت مشاوره‌ی فنی و کسب و کاری، تأمین کامل هزینه‌های مواد اولیه، تأمین هزینه‌های آزمایش، مشخصه‌یابی و اثبات کارایی، دریافت امکانات تحقیقاتی، آموزشی، همکاری با شرکت‌های فعال و موفق در حوزه‌ی نانو و ارتباط و تعامل با متقاضیان صنعتی، ارائه‌ی درصد از فروش یا خدمات ارائه شده به صنعت از جمله حمایت‌ها و امکاناتی است که توسط  ICAN برای این طرح ارائه می‌شود.

آخرین مهلت برای ارائه‌ی طرح‌ها ۲۰ شهریور ۹۷ خواهد بود. علاقه‌مندان برای ثبت طرح و اطلاع ازدیگر فرصت‌های همکاری به این آدرس مراجعه کنند.