معرفی فرصت‌های تجاری و اقتصادی فناوری نانو در صنایع پلیمری

نشست مشترک ستاد توسعه فناوری نانو با اعضاء هیئت مدیره شرکت تعاونی صنایع پلاستیک تهران روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۷ در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

 شرکت تعاونی صنایع پلاستیک تهران با دارا بودن بیش از ۹۰۰ عضو یکی از مجموعه ­های فعال در صنعت کامپوزیت و پلیمر محسوب می‌گردد. از این رو، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو، نشست مشترکی با اعضاء هیئت مدیره این شرکت در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد تا ضمن آشنایی با محصولات و تجهیزات فناوری نانو در صنعت کامپوزیت و پلیمر، فرصت ها و چالش‌های به‌کارگیری فناوری نانو در این صنعت مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

در این نشست که اعضا هیئت مدیره و مدیران واحدهای صنعتی سلمان پلاستیک، آسان نوش، صنایع پلاستیک کاظمی، صنایع پلاستیک مشهدی‌زاده و کاموپلاست حضور داشتند، علاوه بر معرفی فرصت‌های تجاری و اقتصادی فناوری‌نانو در صنعت کامپوزیت و پلیمر، زمینه‌های آشنایی مدیران واحدهای صنعتی با ظرفیت‌های فناوری نانو به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در ابتدای این نشست، دکتر عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد نانو، به معرفی ستاد توسعه فناوری نانو، برنامه‌های حمایتی ستاد از صنایع و فعالیت‌های اصلی کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی به ویژه در بخش ترویج صنعتی پرداخت.

در ادامه برنامه، مهندس سعیدی، کارگزار ترویج فناوری نانو در شهرک‌های صنعتی، به معرفی محصولات و کاربردهای فناوری نانو در صنعت کامپوزیت و پلیمر از قبیل انواع مستربچ‌های نانویی قابل استفاده در صنایع پلیمری، فناوری نانوپوشش در افزایش عمر قالب‌ها و فناوری‌های مرتبط با تصفیه آب پرداخت. همچنین توضیحاتی در مورد پروژه‌های موفق صنعتی در حوزه فناوری نانو ارائه شد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        لوله‌های فاضلابی مقاوم به ضربه از همکاری شرکت‌های آریا پلیمر پیشگام به عنوان فناور با پیشگام پلاست اهواز به عنوان متقاضی صنعتی

·        افزایش استحکام سینی فن خودرو از همکاری شرکت‌های رامو آلیبرت به عنوان فناور با مهرساز گستر پارس به عنوان متقاضی صنعتی

·        لوله‌های فاضلابی بی صدا از همکاری شرکت‌های پارسا پلیمر شریف به عنوان فناور با لوله و اتصالات وحید به عنوان متقاضی صنعتی

در ادامه برنامه اعضاء هیئت مدیره و مدیران واحدهای صنعتی شرکت تعاونی صنایع پلاستیک تهران، ضمن استقبال از برنامه­ ها و حمایت­های ستاد توسعه فناوری نانو از صنعت، مشکلات و چالش‌های صنعتی خود را در قالب فرم­های تبادل فناوری ثبت نمودند. در ادامه نیز مهمانان ضمن حضور در نمایشگاه محصولات فناوری نانو، با محصولات، تجهیزات و شرکت‌های نانویی به تفصیل آشنا گردیدند.