دوره‌ی توانمندسازی سفیران شبکه‌ی توانای ۱۰ استان کشور در سنندج برگزار شد

دومین دوره‌ی کشوری توانمندسازی سفیران شبکه‌ی آزمایشگاه‌های آموزشی توانا، ۲۴ و ۲۵ مردادماه ۹۷ در آزمایشگاه نانو پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه دو سنندج برگزار گردید.

با حضور محمدسعید کنعانی، رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج، مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، فرانک زمانی، مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ناحیه ۲ آموزش و پرورش سنندج، شیرین علیخانی، سرپرست کانون برگزیدگان باشگاه نانو، و ۱۸ نفر از برگزیدگان باشگاه نانو،  دومین دوره‌ی توانمندسازی سفیران شبکه‌ی آزمایشگاه‌های آموزشی برگزار شد.

سفیران شبکه‌ی آزمایشگاه‌های آموزشی توانا، اعضای کانون برگزیدگان باشگاه نانو هستند که آمادگی لازم را برای برگزاری دوره‌های آشنایی با تجهیزات نانو برای دانش‌آموزان و دبیران در شهرهای دارای آزمایشگاه نانو، به ویژه شهرهای محل زندگی و تحصیل خود، دارند. باشگاه نانو با حمایت کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد فناوری نانو، توانمندسازی این سفیران را به‌صورت دوره‌ای انجام می‌دهد. ۲۴ و ۲۵ مرداد ماه ۹۷، شهر سنندج میزبان دومین دوره‌ی توانمندسازی سفیران شبکه‌ی آزمایشگاه‌های آموزشی توانا بود. مدرسین این دوره نیز از بین اعضای فعال کانون برگزیدگان باشگاه نانو انتخاب شده بودند.

در این مراسم، ابتدا اهداف و برنامه دوره ارائه شد. سپس مجتبی نسب، درباره‌ی اهمیت کار پژوهشی و آزمایشگاهی و لزوم کسب مهارت در کنار فراگیری دروس تئوری دانشگاهی صحبت کرد. وی همچنین اهداف و رسالت ستاد نانو و شبکه‌ی آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را به صورت خلاصه برای حاضرین توضیح داد. در انتهای برنامه‌ی افتتاحیه، محمدسعید کنعانی، ضمن خوشامدگویی به حاضرین، از فعالیت باشگاه نانو و کانون برگزیدگان ابراز خرسندی کرد. وی با بیان اینکه فعالیت دانش‌آموزان ایران در زمینه‌ی فناوری نانو و پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای عملی ایشان موجب غرور و سربلندی است افزود: «امروزه فناوری نانو از جمله فناوری‌های راهبردی در کشور است که ستاد فناوری نانو به خوبی توانسته است در زمینه‌ی ترویج آن در جامعه و توسعه‌ی کاربردهای آن در صنعت و محصولات کشور، گام بردارد.»

filereader.php?p1=main_3d2172418ce305c7d

سپس برنامه‌ی آموزشی این دوره در محل آزمایشگاه نانو آغاز شد و شرکت‌کنندگان در روز اول با مباحثی نظیر مفاهیم نانو، ضرورت یادگیری فناوری نانو، مربیگری و روایتگری، یادگیری پژوهش‌محور و روش تدریس آشنا شدند. پس از معرفی تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، آزمایش سنتز نانوذرات نقره به روش شیمیایی، ایمنی در آزمایشگاه و بسته‌های آموزشی توانا توسط رامیار رحیمی و محمدرضا صادقیون آموزش داده شد.

برنامه‌ی روز دوم دوره نیز با آموزش تئوری میکروسکوپ AFM آغاز و در ادامه، شرکت‌کنندگان به صورت گروهی با سازوکار تجهیزاتی مانند اتوکلاو، کوره و آون، پمپ خلاء، آسیاب گلوله‌ای، التراسونیک، الکتروریسی، انفجار الکتریکی سیم، سانتریفیوژ، اسپکتوفتومتر، رسوب بخار شیمیایی و همگن‌ساز فراصوت، به صورت عملی آشنا شدند. در پایان، آزمون عملی برگزار شد و گواهینامه‌ی حضور در این دوره پس از نهایی شدن نتایج آزمون و ارائه‌ی گزارش‌ کارها به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.