کارمند سابق تسلا، برای BMW باتری سیلیکون لیتیمی می‌سازد!

کارمند سابق شرکت تسلا که در سال ۲۰۱۱ شرکت سیلا نانوتکنولوژیز را تأسیس کرد، موفق به دریافت حمایت مالی ۷۰ میلیون دلاری برای توسعه‌ی فناوری باتری‌های یونلیتیم مبتنی بر سیلیکون شده‌است. این باتری‌ها قرار است در خودروهای الکتریکی استفاده شود.

شرکت سیلا نانوتکنولوژیز (Sila Nanotechnologies) اعلام کرد که این شرکت موفق به دریافت ۷۰ میلیون دلار حمایت مالی برای توسعه‌ی فناوری باتری‌های یون‌لیتیم مبتنی بر سیلیکون شده‌است. این باتری‌ها برای تأمین نیاز صنعت خودروهای الکتریکی ساخته می‌شوند.

سیلا نانوتکنولوژیز در سال ۲۰۱۱ با هدف تجاری‌سازی باتری‌های یون‌لیتیم تأسیس شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ اولین باتری خود را تجاری‌سازی کند.

جین بردیچوسکی، مدیرعامل و بنیان‌گذار سیلا نانوتکنولوژیز، یکی از کارمندان سابق شرکت تسلا است که کمک زیادی برای توسعه‌ی اولین باتری‌های مورد استفاده در خودروی تسلا رودستر کرده‌است.

اوایل سال جاری، این شرکت همکاری مشترکی را با شرکت BMW آغاز کرد تا باتری‌های سیلیکون لیتیم بسازند. سخن‌گوی شرکت BMW به نشریه‌ی وال‌استریت گفته است که این شرکت قصد دارد با همکاری سیلا نانوتکنولوژیز تا سال ۲۰۲۳ ظرفیت‌ باتری‌ها را ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر ببرد.

با استفاده از سیلیکون به جای آند گرافیتی در باتری‌ها، می‌توان هزینه‌ی ساخت باتری را کاهش و در عین حال کارایی آن را تا ۴۰ درصد باتری‌های رایج افزایش داد. مدیرعامل سیلا نانوتکنولوژیز می‌گوید که توسعه‌ی این فناوری می‌تواند به پذیرش خودروهای الکتریکی در بازار کمک شایانی کند.

جین بردیچوسکی می‌گوید: «اگر شما بتوانید ۲۰ درصد سل‌های باتری را کم کنید، هزینه‌ها نیز ۲۰ درصد کاهش می‌یابد که این موضوع برای خودروهای الکتریکی بسیار اهمیت دارد.» سیلا نانوتکنولوژیز علاوه بر همکاری با BMW، با شرکت آمپرکس تکنولوژی نیز همکاری دارد؛ شرکتی که باتری‌های تلفن‌های همراه اپل و سامسونگ را تولید می‌کند.

افزایش کارایی باتری‌ها می‌تواند هم توان و هم ظرفیت آن‌ها را بهبود دهد که این دو برای مصرف‌کننده اهمیت زیادی دارند. تولیدکنندگان ادوات الکتریکی برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستند.

این حمایت مالی ۷۰ میلیون دلاری توسط چند سرمایه‌گذار مهم انجام شده‌است. در حال حاضر سیلا نانوتکنولوژیز در حدود ۱۰۰ کارمند دارد.