ژاکتی که همانند رادیاتور، شما را گرم می‌کند!

شرکت ولبک (Vollebak) ژاکتی به بازار عرضه کرده که به‌دلیل وجود گرافن، گرمایی که از نور خورشید به ژاکت می‌رسد در آن ذخیره‌ شده و به مرور در تمام سطح بدن پخش می‌شود. این ژاکت گرمای یکنواختی ایجاد می‌کند و از خواصی نظیر ضدمیکروب بودن نیز برخوردار است.

اولین ژاکت گرافنی توسط شرکت ولبک (Vollebak) با قیمت ۵۹۵ یورو به بازار عرضه شد. به دلیل وجود گرافن خواصی نظیر هدایت الکتریکی بالا، خواص ضدباکتری و جذب گرما و رهاسازی آهسته‌ی آن به بدن در این ژاکت وجود دارد.

گرافن پتانسیل‌های بالایی در صنعت دارد، اما هنوز استفاده از آن در صنعت محدود است که یکی از دلایل آن، چالش‌های موجود در مسیر دستکاری این ماده و تولید صنعتی آن است. شرکت ولبک روشی برای این کار دارد که با استفاده از آن می‌تواند گرافن را وارد ساختار ژاکت کند.

استیو تیدبال می‌گوید: «گرافن ماده‌ای گرانقیت است که کار با آن بسیار دشوار بوده و به ‌سختی می‌توان آن را در حجم بالا تولید کرد. تا دو سال پیش، ساخت چنین ژاکتی غیرممکن بود.»

این ژاکت از ماده‌ای دو سویه ساخته شده‌است؛ ماده‌ای که ماحصل تحقیق و توسعه‌ی شرکت ولبک است. در بخشی که گرافن وجود دارد، رنگ ساختار، خاکستری متالیک و در سوی دیگر رنگ آن سیاه مات است. محققان برای تولید این ماده، ابتدا گرافیت را به نانوپلاکت‌های گرافنی تبدیل کردند و در ادامه این گرافن‌ها با پلی اورتان ترکیب شد. درنهایت ساختار نایلونی ایجاد شد که خواص مکانیکی و شیمیایی ویژه‌ای دارد.

این ژاکت می‌تواند مقدار زیادی گرما را در خود ذخیره و همانند یک رادیاتور عمل کند و بدن فرد را گرم نگه دارد. این کار به دلیل هدایت گرمایی بالای گرافن امکان‌پذیر است. به گفته شرکت ولبک، این ژاکت را می‌توان در مقابل هر منبع گرمایی نظیر نور خورشید قرار داد و سپس آن را پوشید. به دلیل ظرفیت بالای گرمایی گرافن، گرما در ژاکت ذخیره و به بدن منتقل می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این ژاکت آن است که گرما را از بخش گرم به بخش سرد منتقل می‌‌کند؛ در واقع توزیع حرارتی در این ژاکت‌ موجب می‌شود تا پخش گرما به‌صورت یکنواخت در تمام بدن انجام شود.