توسعه‌ی فناوری پوشش‌دهی برای افزایش دوام کاتد باتری یون لیتیم

شرکت کانادایی نانووان با حمایت دولت این کشور به دنبال تجاری‌سازی فناوری پوشش‌دهی مواد مورد استفاده در کاتد باتری‌های یون لیتیم است. این پوشش می‌تواند پایداری و دوام کاتد باتری را افزایش دهد.

شرکت نانووان (Nano One) اعلام کرد که این شرکت پروژه‌ای برای بهبود دوام مواد مورد استفاده در کاتد باتری‌های یون‌ لیتیم آغاز کرده‌است. این پروژه با حمایت مالی انجمن ملی تحقیقات کانادا (NRC IRAP) انجام می‌شود.

NRC IRAP قرار است از پروژه‌ی توسعه‌ی پوشش روی کاتد باتری حمایت کند. برای این کار مبلغ ۳۴۹ هزار دلار به‌صورت بلاعوض در فاصله‌ی زمانی اول اگوست ۲۰۱۸ تا ۳۱ می ۲۰۲۰ به شرکت نانووان پرداخت می‌شود.

دن بلوندال، مدیرعامل شرکت نانووان، می‌گوید: «NRC IRAP مهمترین پشتیبان ما از سال ۲۰۱۴ بوده است و ما خوشحالیم که چهارمین پروژه با پشتیبانی NRC IRAP را آغاز می‌کنیم. در این پروژه قرار است روی بهبود دوام و پایداری کاتد باتری یون‌ لیتیم کار کنیم.»

صنعت خودروسازی به دنبال افزایش دانسیته‌ی انرژی باتری‌هاست تا از آن برای تأمین نیاز خودروها استفاده کند. معمولاً با افزایش دانسیته‌ی انرژی، دوام و پایداری باتری کاهش می‌یابد. برخی پوشش‌ها و مواد تقویت‌کننده می‌توانند دوام باتری را افزایش دهند و هدف ما در این پروژه، یافتن ترکیب بهینه برای افزایش دوام است. براساس تقاضای بازار، مواد عاری از کادمیم به‌عنوان گزینه‌ی اول برای ساخت باتری‌های حالت جامد شناخته شده‌اند. از نتایج این پروژه می‌توان برای ساخت مواد حاوی نیکل استفاده کرد.

بلوندال می‌افزاید: «ما بسیار خوشحالیم که روی چالش پایدار کردن کاتدهای با دانسیته‌ی بالا متمرکز شده‌ایم و از روش ارزان، مناسب و اختصاصی برای ایجاد پوشش روی مواد کاتدی استفاده می‌کنیم. در این پروژه ما روی صنعتی کردن این فرآیند کار می‌کنیم.»

نانووان روی تأمین مواد مورد استفاده در باتری‌های یون‌ لیتیم کار می‌کند. این شرکت خط تولید پایلوتی برای این کار دارد که با حمایت دولت کانادا ایجاد شده‌است. مأموریت نانووان، تجاری‌سازی فناوری پتنت شده‌ی این شرکت و تولید انبوه کامپوزیت‌های نانوساختار است.