برگزاری افتتاحیه دومین دوره نانواستارتآپ در دانشگاه صنعتی شریف

افتتاحیه دومین دوره نانواستارتآپ در مورخ ۵ و ۶ شهریورماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این دوره ۷۰ نفر از برترین‌های مسابقه ملی نانو حضور داشتند. نانواستارت‌آپ یک برنامه با رویکرد توسعه فناوری است که با هدف تیمسازی برای حل چالشهای ملی در حوزه آب و محیطزیست راهاندازی شده است.

 

افتتاحیه نانواستارت‌آپ با حضور ۷۰ نفر از برترین‌های هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو با رویکرد تشکیل تیم و توسعه فناوری در حوزه نانو برای حل چالش‌های حوزه آب و محیط زیست برگزار شد. در ابتدای این برنامه، دکتر احمدوند مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو در خصوص اهمیت کارآفرینی، توسعه فناوری و محصول در فضای کشور به سخنرانی پرداختند و دستاوردهای دوره اول نانواستارت‌آپ را به‌صورت اجمالی مرور کردند.

در بخش دوم، مهندس باقری مطلق پاشاکی مدیر برنامه نانواستارت‌آپ و مدیر ترویج دانشجویی ستاد نانو به تشریح اهمیت و رسالت برنامه نانواستارت‌آپ پرداختند. در ادامه، رویکردهای حمایتی این برنامه در بخش مشاوره و منتورینگ فنی،کسب و کاری، آنالیز و مواد اولیه توسط مسئولان برگزاری شرح داده شد. یکی از موارد مورد توجه در این برنامه، تیم‌سازی و خود‌شناسی بود که در قالب کارگاه آموزشی توضیح داده شد.

با توجه به اولویت‌های ایران در بخش آب و محیط‌زیست، این موضوع به عنوان محور اصلی نانواستارت‌آپ معرفی شده است و شرکت‌کنندگان ملزم به فعالیت در این حوزه هستند. البته برگزارکنندگان این برنامه، ایده‌های مختلفی را که ماحصل مطالعه بازار حوزه آب و محیط‌زیست بود، در قالب یک کتابچه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند. این ایده‌ها رویکرد محصول‌گرا دارد و علاقه‌مندان می‌توانند یکی از این ایده‌ها را انتخاب کنند یا خود ایده جدیدی را متناسب با توانمندی‌ها و تجربه علمی خود مطرح کنند.

ایده‌های پیشنهادی در روز اول توسط یکی از مشاورین فنی برنامه به شرکت‌کنندگان ارائه شد. هدف از این بخش همسو کردن شرکت‌کنندگان در نانواستارت‌آپ با نیازهای صنعت بود. در ادامه کارگاه خودشناسی برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان با اجرای تست‌های شخصیت‌شناسی و راهنمایی مدرس کارگاه، پاسخ به این سوال را که نقش من در یک تیم چیست؟ پیدا کردند. در انتهای روز اول شرکت‌کنندگان از نمایشگاه محصولات ساخت ایران ستاد نانو بازدید کردند. در روز دوم ادامه دوره خودشناسی و تیم‌سازی برگزار شد. در کارگاه تیم‌سازی نحوه تعامل با سایر اعضای تیم با توجه به تیپ شخصیتی آن‌ها شرح داده شد. پس از افتتاحیه به افراد فرصت داده شد که تا زمان برگزاری جشنواره نانو ۹۸ تیم‌سازی کرده و ایده موردنظر خود را انتخاب کنند.

گفتنی است نانواستارت‌آپ با هدف رشد و پرورش تیم‌های توانمند و رساندن ایده‌های مبتنی بر فناوری نانو به پروتوتایپ در قالب برنامه‌ای یک‌ساله اجرا می‌شود. هدف اصلی آن ایجاد گفتمان توسعه فناوری در سطح دانشگاه‌ها است. این برنامه سال گذشته با هدف معرفی نماینده ایران به المپیاد بین‌المللی نانو در حوزه آب و پساب برگزار شد. در دومین دوره، نانواستارت‌آپ با تغییر رویکرد خود از رقابتی به حمایتی، به دنبال توسعه تمامی تیم‌های حائزشرایط برای تاسیس یک استارت‌آپ، تولید نمونه اولیه و تجاری‌سازی آن است.

ناظران المپیاد بین‌المللی دانشجویی فناوری نانو از میان تیم‌‌های حاضر در ادوار مختلف این برنامه، برترین تیم از منظر شاخص‌های موردنظر خود را برای شرکت در دومین المپیاد بین‌المللی دانشجویی فناوری نانو انتخاب می‌کنند. این شاخص‌ها در زمان مناسب توسط دبیرخانه دائمی المپیاد بین‌المللی نانو در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. بر اساس توافق صورت‌گرفته در کمیته راهبری، این المپیاد هر دو سال یکبار برگزار خواهد شد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636