توسعه‌ی فناوری لایه‌نشانی اتمی برای صنعت ساعت‌سازی

شرکت فنلاندی پیکوسان با توسعه‌ی فناوری سامانه‌های پیشرفته‌ی لایه‌نشانی اتمی (ALD) برای استفاده در صنعت ساعت‌سازی، موقعیت خود را در این حوزه تثبیت کرد.

شرکت پیکوسان (Picosun)، از تولید کنندگان سامانه‌های پیشرفته‌ی لایه‌نشانی اتمی (ALD)، موقعیت خود را در بازار تولید ساعت تثبیت کرد. این شرکت تجهیزات لایه‌نشانی اتمی تولید می‌کند که می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. یکی از این صنایع، تولید قطعات مربوط به ساعت است که شرکت پیکوسان وارد این بازار شده‌است. با این کار شرکت پیکوسان دایره‌ی فعالیت‌های خود را گسترش داده و پا را از تولید قطعات نیمه‌هادی مبتنی بر ویفر فراتر می‌گذارد.

فیلم‌های ALD می‌تواند برای پوشش‌دهی سطوح رنگی و درخشان استفاده شود که دلیل این امر، یکنواختی و همرنگی فیلم‌های تولیدشده‌ است. با استفاده از این فناوری رنگ ساعت در تمام بخش‌ها یکسان خواهد شد.

یکی از جنبه‌های مهم فیلم‌های ALD، محافظت از سطح است. فیلم‌های ALD به‌صورت ذاتی عاری از سوراخ، ترک و نقص هستند؛ بنابراین یک لایه‌ی غیرقابل نفوذ در اطراف قطعه ایجاد می‌شود که مانع از خوردگی و تغییر رنگ پوشش می‌شوند.

علاوه بر تولیدکنندگان ساعت که این فناوری را پذیرفته‌اند، تولیدکنندگان جواهر نیز از فناوری لایه‌نشانی اتمی برای تولید سطوح ضد لک استفاده می‌کنند تا محصولاتی مقاوم در مقابل کدر شدن بسازند.

جاهانا کوستامو، از مدیران شرکت پیکوسان، می‌گوید: «هدف پیکوسان ارائه‌ی فناوری جامع و سریع برای ایجاد لایه‌ی نازک است تا بتوان ازآن در صنعت استفاده کرد. در حال حاضر شرکت پیکوسان در ارائه‌ی فناوری لایه‌نشانی برای بخش‌های غیر ویفر تخصص پیدا کرده و در طول یک دهه‌ی گذشته همکاری نزدیکی با شرکت‌های مختلف در این حوزه داشته است.»

پیکوسان یک شرکت فنلاندی است که در اروپا، آمریکای شمالی، سنگاپور، تایوان، چین و ژاپن شعبه دارد. پیکوسان دامنه‌ی کاربرد فناوری لایه‌نشانی اتمی خود را در بازار آسیا توسعه داده‌است. از این تجهیزات در تولید نمایشگر، ادوات مخابراتی و تراشه‌های تشخیص طبی استفاده می‌شود. چندی پیش این شرکت دستگاه لایه‌نشانی اتمی به بازار عرضه کرده که با استفاده از آن می‌توان سطح قطعات الکترونیکی را پوشش‌دهی کرد. با این کار ادوات قابل کاشت در بدن بیش از ده سال دوام دارند.