نشست صنعتی مدیران صنایع فلزی شهرک صنعتی نصیرآباد با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

با هدف آشنایی با کاربردهای فناوری‌نانو در صنعت فلزی، نشست صنعتی معرفی فرصتهای تجاری و اقتصادی فناوری نانو در صنایع فلزی در محل ستاد توسعه فناوری ۱۱ شهریور ۹۷ برگزار شد.

در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و آشنایی صنایع با کاربردهای این فناوری در ثروت آفرینی، نشست صنعتی معرفی فرصت­­­های تجاری و اقتصادی فناوری نانو در صنایع فلزی در محل ستاد توسعه فناوری روز یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷ برگزار شد.

در این نشست که مدیران واحدهای صنعتی پیشرو صنعت، سیلور استار، ماشین سازی صدیقی ، تولیدی آران، راک تهران، تولیدی آقاجانی، فکوری، لیوتاب، امید صنعت پندار، قانعی، مظهر نور، تابان گستر پویا و آبیران مستقردر شهرک­ صنعتی نصیرآباد حضور داشتند، فرصت­ها و چالش­های به­کارگیری فناوری نانو در این صنعت مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست آقای دکتر عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ارائه‌ای از معرفی ستاد، برنامه‌های حمایتی ستاد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و نیز فعالیت‌های اصلی کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی به ویژه در بخش ترویج صنعتی انجام دادند.

 filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

در ادامه برنامه آقای مهندس سعیدی، کارگزار ترویج فناوری نانو در شهرک‌های صنعتی، به معرفی محصولات و کاربردهای فناوری نانو در صنایع فلزی از قبیل انواع رنگ‌های ضد خوردگی، خصوصیت انواع نانوپوشش­ها و استفاده از این فناوری در افزایش عمر قطعات و صنعت دکوراتیو و ویژگی الکترودهای جوشکاری تولید شده با فناوری نانو پرداختند. همچنین توضیحاتی در مورد پروژه‌های موفق صنعتی در حوزه فناوری نانو ارائه شد که از جمله آن­ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        پوشش‌دهی پره‌های بخش سرد توربو کمپرسور گازی از همکاری شرکت‌های مهندسی سطح سوین پلاسما به عنوان فناور با توربو کمپرسور نفت آسیا به عنوان متقاضی صنعتی

·        پوشش‌دهی الماسه‌های تراشکاری از همکاری شرکت‌های سخت آرا به عنوان فناور با الماسه ساز به عنوان متقاضی صنعتی

·        پوشش‌دهی ابزارهای ماشین کاری از همکاری شرکت‌های مهندسی سطح سوین پلاسما به عنوان فناور با شرکت مگاموتور به عنوان متقاضی صنعتی

·        پوشش تبدیلی نانو سرامیک برپایه زیرکونیوم از همکاری شرکت‌های شیلر فرآیند پارس به عنوان فناور با شرکت آبسال به عنوان متقاضی صنعتی

·        کاربرد افزودنی ضد خوردگی در تولید رنگ و رزین از همکاری شرکت‌های نوآوران صنعت معین به عنوان فناور با شرکت کیمیای به عنوان متقاضی صنعتی

در ادامه مدیران واحدهای صنعتی، ضمن استقبال از برنامه­ها و حمایت­های ستاد توسعه فناوری نانو از صنعت، مشکلات و چالش‌های صنعتی خود را در قالب فرم­های تبادل فناوری ثبت نمودند. در ادامه نیز مهمانان ضمن حضور در نمایشگاه محصولات فناوری نانو، با محصولات، تجهیزات و شرکت‌های نانویی به تفصیل آشنا گردیدند.

گفتنی است شهرک صنعتی نصیرآباد به وسعت ۲۶۰ هکتار، مجموعه ای صنعتی واقع در محور تهران- رباط کریم و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر تهران میباشد که در راستای ساماندهی مشاغل و واحدهای تولیدی در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. صنایع مجاز برای استقرار در این شهرک:غذایی و آشامیدنی ، شیمیایی و پلاستیک ، فلزی و ماشین سازی ، برق و الکترونیک ، نساجی و پوشاک ، سلولزی و کانی غیر فلزی می باشد.