شماره‌ی تابستان فصلنامه‌ی تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران منتشر شد

شماره‌ی تابستان فصلنامه‌ی تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران توسط شبکه‌ی آزمایشگاهی و به همت اعضای کارگروه‌های تخصصی این شبکه منتشر شد.

ارائه‌ی فهرست کارشناسان منتخب از آزمایشگاه‌های عضو شبکه‌ی آزمایشگاهی، ارائه‌ی فهرست رابطین برگزیده‌ی شبکه‌ی آزمایشگاهی و گزارش برگزاری پنجمین نشست رابطین مراکز عضو شبکه‌ی آزمایشگاهی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، خبرهایی است که در شماره‌ی ۲۲ فصلنامه‌ی تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران منتشر شده‌است.

 استاندارد معرفی شده در این شماره از فصلنامه، روشی برای اندازه‌گیری مساحت سطح سیلیکای رسوبی با استفاده از دستگاه BET است. این استاندارد به همت دو نفر از کارشناسان این دستگاه در شبکه‌ی آزمایشگاهی که از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف هستند، ترجمه و ارائه شده‌است.

 معرفی روابط بین‌المللی سازمان‌های استاندارد کشورها و چگونگی عضو شدن این سازمان‌ها در انجمن‌های بین‌المللی برای کسب اعتبار و مشارکت در تدوین استانداردهای جهانی، مقاله‌ای است که در دومین شماره‌ی سال جاری این فصلنامه ارائه شده‌است.

 از اهداف کلان کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه‌ی آزمایشگاهی، آشنا کردن مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌ها با استانداردهای فعالیت در آزمایشگاه است. به همین منظور این کارگروه سعی دارد در شماره‌های مختلف فصلنامه‌ی تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، مقالات متنوعی را با موضوع کلی استاندارد در حوزه‌های مختلف فعالیت آزمایشگاه‌ها ارائه نماید. در این راستا، در نسخه‌ی تابستان این فصلنامه، مقاله‌ای با عنوان «تفکر مبتنی بر ریسک برای آزمون شیمیایی» ارائه شده‌ که توسط اعضای کارگروه مذکور ترجمه شده‌است.

 میکروسکوپ الکترونی عبوری، دستگاهی است که در حوزه‌های مختلف مهندسی و پزشکی کاربرد دارد. با وجود این‌که امروزه دستیابی به تصاویری با وضوح یا قدرت تفکیک پذیری اتمی توسط این دستگاه امکان پذیر است، اما به دلیل آسیب رساندن پرتو الکترونی به نمونه‌های حساسی مانندپلیمرها یا تک پروتئین‌ها، هنوز تهیه‌ی تصاویر با قدرت تفکیک‌پذیری بالا از این نوع نمونه‌ها با مشکلات فراوانی روبرو است. در این شماره از فصلنامه‌ی تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، مقاله‌ای با عنوان «میکروسکوپ الکترونی عبوری چند گذری» ارایه شده است که روشی نوین را در تهیه‌ی تصاویر با تفکیک‌پذیری بالا و کمترین آسب‌رسانی به نمونه را ارائه کرده‌است.

 اگر چه به نظر می‌رسد روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا به تکامل رسیده‌است، اما پیشرفت‌های جدید همچنان ادامه دارند. توسعه‌ی انواع مختلف مواد پر کننده، شیمی فاز ساکن و ساخت ستون و تغییر شکل آن‌ها همچنان انجام می‌شود. در مقاله‌ای دو قسمتی با عنوان « پیشرفت‌های اخیر در مواد پر کننده ستون در کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)»، توسط اعضای کارگروه تخصصی کروماتوگرافی شبکه آزمایشگاهی به این موضوع پرداخته شده که بخش اول این مقاله در شماره‌ی تابستان فصلنامه‌ی دانش آزمایشگاهی ایران منتشر شده‌است.

شایان ذکر است که فصلنامه‌ی دانش آزمایشگاهی ایران از سوی شبکه آزمایشگاهی و به همت اعضای کارگروه‌های تخصصی این شبکه در اخرین ماه هر فصل و به صورت کاملاً الکترونیکی منتشر می‌شود. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه‌ی مقالات منتشر شده در این زمینه، می‎توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.IJLK.ir مراجعه نمایند.