با «نانورنگ ضدخوردگی» ساخت ایران؛ بدون توقف به‌ پیش!

شرکت نانوآریسا پوشش، با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت توانسته رنگ‌های آلکیدی و اپوکسی مقاوم را به‌عنوان راهکاری برای کاهش خوردگی سطوح معرفی کند.

خوردگی واکنشی نامطلوب است که سبب تخریب قطعات می‌شود. هنگامی‌که مواد فلزی در محیط خورنده قرار می‌گیرند، به واکنش‌های شیمیایی با هوا و یا آب تمایل نشان می‌دهند و اثرات خوردگی بر روی سطوح این مواد نمایان می‌شود. در بسیاری از صنایع، خوردگی به‌عنوان یک مشکل اساسی درنظر گرفته می‌شود؛ زیرا دلیل اصلی خرابی‌ها و صرف سالانه میلیاردها دلار برای نگهداری پیشگیرانه، تعمیر و بازسازی قطعات فلزی است. به همین خاطر رنگ‌ها و پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی موردتوجه قرار گرفته‌اند.

یکی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل خوردگی، به‌کارگیری پوشش‌های مقاوم است. بسیاری از پوشش‌های ایجاد شده بر روی سطوح مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند و باید با اضافه کردن افزودنی‌هایی مقاومت آن‌ها را افزایش داد. روش‌های مختلفی برای افزایش مقاومت به خوردگی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش رنگ‌آمیزی سطوح است. به این ترتیب پوشش‌های ضدخوردگی می‌توانند به‌صورت رنگ یا پوشش‌های شفاف روی سطوح ایجاد شوند. در کنار تغییر نوع رزین استفاده شده در رنگ، می‌توان از افزودنی‌های مختلف برای بهبود مقاومت استفاده کرد.

 فناوری نانو فرصت ایجاد پوشش‌هایی با خواص بالا را با اضافه کردن مقدار کمی از نانومواد فراهم کرده‌است. می‌توان با استفاده از نانوذرات، روکش‌های مقاوم در برابر خوردگی تولید کرد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان این نانوذرات را در یک بستر آلی وارد کرده و مقاومت رنگ حاصل را افزایش داد.

 شرکت نانوآریسا پوشش، با بهره‌گیری از فناوری نانو، رنگ‌های ضدخوردگی را در مقیاس صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت توانسته رنگ‌های آلکیدی و اپوکسی مقاوم را به‌عنوان راهکاری برای کاهش خوردگی سطوح معرفی کند.

 این رنگ‌ها برای پوشش سطوح مختلف در کاربردهای داخل ساختمان و صنعتی به‌کار می‌روند، کاربرد شاخص این رنگ‌ها در صنایع کشتی‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی است. کارایی بالاتر به دلیل سطح ویژه‌ زیاد، ایجاد ترکیبی از خواص مطلوب با استفاده از نانوذرات و حفظ شفافیت رنگ از دیگر مزیت‌های استفاده از فناوری نانو در تولید رنگ‌های ضدخوردگی است.

 با توجه به اینکه رنگ‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی در سطوح مختلف به‌عنوان پوششی برای محافظت از آن‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، استفاده از نانوذرات در این رنگ‌ها باعث شده تا مقاومت به خوردگی این رنگ‌ها تا ۱۵۰ درصد بیشتر از رنگ‌های معمولی باشد.

 خواص و کاربردهای متنوع نانوذرات در حوزه‌ی رنگ و پوشش‌های صنعتی روز‌به‌روز بیشتر مشخص می‌شود. ضمن این‌که نانوذرات می‌توانند جایگزین افزودنی‌های مرسوم و متداولی شوند که سالیان متمادی استفاده می‌شوند.

شرکت نانوآریسا پوشش در تیرماه سال ۹۵ با استقرار در پارک علم‌وفناوری استان گیلان فعالیت پژوهشی خود را آغاز کرد. این شرکت در مدت محدود فعالیت خود توانسته است سهم مناسبی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

 درباره رنگ‌های ضدخوردگی شرکت نانوآریسا پوشش بیشتر بدانید
در نانورنگ ضدخوردگی از نانوصفحات گرافن اکسید به‌عنوان ماده‌ی افزودنی استفاده شده‌است. حضور این نانوصفحات موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ زده شده به تأخیر بیفتد. از سوی دیگر نانوصفحات گرافن اکسید به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی هیدروکسیل چسبندگی رنگ به زیرلایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

 رنگ‌های ضدخوردگی حاوی نانومواد تولیدی این شرکت، قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی خود دارند و از این رو به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه هستند. از طرفی وجود صنایع مختلف در محیط‌های مرطوب و خورنده، هزینه‌های رنگ‌آمیزی مجدد سطوح را بالا می‌برد که استفاده از رنگ‌های نانویی منجر به کاهش چشمگیر تعداد دفعات رنگ‌آمیزی و در نتیجه کاهش هزینه‌های سالانه در صنایع مختلف می‌شود.

 شرکت نانوآریساپوشش برای هر دو رنگ پایه اپوکسی و پایه آلکیدی موفق به دریافت گواهینامه‌ی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده‌است. شرکت نانوآریسا پوشش توانایی تولید صد تن از این رنگ‌ها را به‌صورت ماهانه دارد. گفتنی است شرکت‌های جنرال مکانیک، صالح کاران، لاستیک گیلان، رفیع‌سازان نیرومند و سامان سوله آرمان از خریداران رنگ‌های مقاوم به خوردگی این شرکت هستند.