تولید آلیاژ فلزی برای تصفیه ارزان پساب‌های صنعتی

پژوهشگران با استفاده از فناوری‌نانو، آلیاژی ساختند که می‌توان از آن برای تصفیه پساب‌های صنعتی استفاده کرد. مزیت این آلیاژ، هزینه پایین تصفیه و قابلیت استفاده مجدد از آن است.

محققان استرالیایی موفق به ارائه دستاوردی در حوزه تصفیه آب با استفاده از فناوری‌نانو شدند. این روش کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد.

پژوهشگران دانشگاه ادیث کووان از آلیاژ بلوری جدیدی استفاده کردند که می‌تواند آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از آب جدا کند، ترکیباتی که معمولا در فرآیندهای صنعتی وجود دارد.

لایچنگ ژانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «صنایع نساجی و معدنی به دلیل شرایط کاری خود، پساب‌های آلاینده ایجاد می‌کنند به‌طوری که فلزات سنگین و رنگ در آب خروجی این صنایع به وفور یافت می‌شود.»

در حال حاضر از پودر آهن برای زدایش این مواد در صنعت استفاده می‌شود اما هزینه این کار بسیار بالا است. ژانگ می‌افزاید: «مشکل این کار این است که ترکیبات آن در لجن‌های پساب باقی می‌ماند و دومین مشکل این روش، هزینه بالای آن است چرا که شما تنها یک بار از آهن می‌توانید برای این کار استفاده کنید.» ما در این پروژه آلیاژ بلوری ساختیم که می‌تواند تنها با ۱۵ دلار استرالیا یک تن آب را تصفیه کند و مهمتر این که، آلیاژ مصرف شده دوباره قابل استفاده بوده و می‌تواند ۵ بار آن را استفاده کرد در حالی که هنوز اثربخشی آن باقی است.»

این گروه از فناوری‌نانو برای اثر بخش‌تر کردن این فناوری استفاده کردند. شیشه‌های فلزی که در حال حاضر استفاده می‌شود ساختار اتمی نامنظمی دارند اما این آلیاژ بلوری ساختار اتمی منظمی دارد. این گروه با استفاده از حرارت دادن شیشه فلزی، اقدام به ساخت آلیاژ بلوری کردند.

با توجه به اصلاح ساختار آلیاژ، الکترون‌ها می‌توانند در آلیاژ بلوری آزادانه حرکت کرده و اتصال مولکول‌های رنگی و فلزات سنگین را تسهیل کنند.

ژانگ می‌گوید که تحقیقات بیشتری روی این پروژه در حال انجام است که با یافتن شریک صنعتی، بهبودهای بیشتری انجام خواهد شد.