رشد ۷۱ درصدی صادرات محصولات نانوی ایرانی در سال ۹۶

حجم فروش محصولات نانو در سال ۱۳۹۶، در حدود هزار و چهارصد میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۹۵ درصدی داشته‌ است. صادرات محصولات نانویی نیز از ۳۶٫۵ میلیون دلار در سال ۹۵ به رقم ۶۲٫۴ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده‌است.

حجم فروش محصولات نانو در سال ۱۳۹۶، در حدود هزار و چهارصد میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۹۵ درصدی داشته‌ است. صادرات محصولات نانویی نیز از ۳۶٫۵ میلیون دلار در سال ۹۵ به رقم ۶۲٫۴ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده‌ است.

ستاد توسعه فناوری‌ نانو از بدو تشکیل تا کنون به دنبال اهداف متعالی نظیر دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در فناور‌ی‌ نانو در منطقه و قرار گرفتن در میان کشورهای برتر جهان در این حوزه بوده‌ است. یکی از مهمترین ابزارها برای کسب چنین جایگاهی، توسعه‌ی بازار و صادرات محصولات نانویی است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حجم فروش محصولات نانو در سال ۱۳۹۶، در حدود ۱۳۷۴ میلیارد تومان بوده‌ است. این رقم در سال ۱۳۹۵، حدود ۷۰۴ میلیارد تومان بود که رشد دو برابری را تجربه کرده‌ است. افزایش حجم بازار نانو در سال‌های ۹۳ ، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۹۷، ۹۸ و ۱۲۸ درصد بوده‌ است. از این رو برای پنجمین سال پیاپی شاهد افزایش دو برابری فروش محصولات نانو هستیم. قابل ذکر است که حجم فروش هدف‌گذاری شده برای سال ۹۶، رقم هزار و صد میلیارد تومان بود که میزان تحقق یافته، بیش از مقدار هدف‌گذاری‌ شده بود.

از میان کل فروش انجام شده در سال ۹۶، بالغ بر ۹۵ درصد مربوط به کالاها،  سه درصد برای تجهیزات و دو درصد از نوع خدمات بوده است.

در مجموع از حدود ۱۳۷۴ میلیارد تومان بازار محصولات نانو در سال ۹۶، میزان ۸۲ درصد بازار داخلی و ۱۸ درصد صادرات به کشورهای دیگر بوده‌ است. لازم به ذکر است که از سال ۹۴ تا ۹۶، ۴۹ کشور میزبان محصولات نانویی ایرانی بوده‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به آلمان، ایتالیا، استرالیا، سوئیس، سوئد، آمریکا، کانادا، چین و کره‌جنوبی اشاره کرد.