مسابقه‌ی طراحی چالش نوآوری نانویی

چالش‌های نوآوری و فناوری(آیچلنج) در حاشیه‌ی نمایشگاه فناوری‌ نانوی سال جاری، مسابقه‌ی طراحی چالش نوآوری نانویی را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان تا سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۹۷ فرصت دارند مسئله‌ی فناورانه‌ی مورد نظر خود را ارائه دهند.

کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در قالب آیچلنج مسابقه‌ی طراحی چالش نوآوری را برگزار می‌کند.

در طول سال‌های گذشته، پژوهشگران و فناوران ایرانی محصولات فناورانه‌ی پیشرفته‌ای را در حوزه‌ی نانو توسعه داده‌اند. اما متأسفانه به دلایل مختلف، شمار اندکی از این محصولات پیشرفته توانسته‌اند فرایند تجاری‌سازی را با موفقیت طی کنند. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که یکی از دلایل عدم موفقیت تجاری‌سازی محصولات نانویی، ناهمخوانی آن‌ها با نیازهای واقعی صنعت و بازار است. آی‌چلنج نیز به عنوان کارگزار ستاد توسعه فناوری نانو می‌کوشد با شناسایی نیازهای واقعی صنعت و بازار در حوزه‌ی نانو، مشکلات و مسئله‌های فناورانه‌ای را شناسایی کند که پژوهشگران و فناوران ایرانی بتوانند با مرتفع‌کردن آن‌ها، سریعتر به بازار دست پیدا کنند.

در این مسیر مسابقه‌ی طراحی چالش نوآوری نانویی، مسابقه‌ای برای «طراحی مسأله‌ی فناورانه» است و نه حل آن مسئله‌ و صرفاً شامل مسئله‌هایی می‌شود که به یقین یا احتمال قریب به یقین، راه حل نانویی دارند، همچنین مسائلی که هنوز در ایران حل نشده‌اند. این مسابقه به آی‌چلنج کمک می‌کند تا مسئله‌های فناورانه را از زبان همه‌ی فعالان صنعت، دولت و دانشگاه بشنود.

هدف ستاد توسعه فناوری نانو و آی‌چلنج از برگزاری این مسابقه، شناسایی مسئله‌های کاملاً واقعی است که اگر پژوهشگران و فناوران ایرانی آن‌ها را حل کنند، می‌توانند به صنعت و بازار داخل یا خارج کشور متصل شوند. بنابراین مسئله‌های زیر از شانس بیشتری برای برنده‌شدن در مسابقه برخوردارند:

   • محصولات صنعتی پرمصرف نانویی وارداتی در صنایع مختلف، اعم از نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، نساجی، آب و محیط زیست، انرژی و … که نمونه‌های خارجی دارند، اما هنوز هیچ فرد، گروه یا شرکتی در ایران نتوانسته است نمونه‌ی ایرانی آن‌ها را بسازد.

   • مواد اولیه، قطعات یا محصولات مصرفی وارداتی نانویی که یک یا چند شرکت بزرگ ایرانی به آن نیاز دارند، اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، بالارفتن قیمت ارز یا هر عامل دیگری، در واردات آن با مشکل روبرو شده‌اند.

   • مواد و محصولات خوش‌آتیه‌ و اولویت‌دار نانویی که شاید هنوز نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کشوری ساخته نشده‌اند، اما دانشگاه‌ها یا پژوهشگاه‌هایی روی طراحی و ساخت آن‌ها متمرکز شده‌اند و امیدوارند در آینده‌ی نزدیک آن‌ها را بسازند.

   • هرگونه معضل فناورانه و مهم نانویی که شما به عنوان یک فعال دولتی، دانشگاهی یا صنعتی با آن برخورد کرده‌اید، بازار بزرگ یا کاربرد وسیعی در ایران یا خارج کشور دارد، اما هنوز حل نشده‌است.

علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه، حداکثر تا سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۹۷ فرصت دارند مسئله‌ی فناورانه مورد نظر خود را در فرم مسابقه نوشته و به آدرس ایمیل آی‌چلنج (info@ichallenge.ir) ارسال کنند. همچنین می‌توانند فرم را تکمیل و در طول مدت برگزاری یازدهمین نمایشگاه نانو (از شنبه ۲۱ تا سه‌شنبه ۲۴ مهرماه) به غرفه‌ی آی‌چلنج (نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن خلیج فارس، غرفه آی‌چلنج) تحویل دهند. پس از تاریخ مقرر، دبیرخانه از پذیرش فرم‌های افراد معذور است.

به تمامی افرادی که بتوانند بیش از ۴۲ امتیاز کسب کنند، جایزه‌ی ۲۰ میلیون ریالی و به همه کسانی که بین ۳۲ تا ۴۱ امتیاز کسب کنند، جایزه ۱۰ میلیون ریالی تعلق خواهد گرفت. به کسانی که مسئله‌ی مورد نظر آن‌ها به یک چالش نوآوری نانویی تبدیل شود و توسط آی‌چلنج در عمل به اجرا درآید، یک جایزه‌ی ۴۰ میلیون ریالی ویژه نیز تعلق خواهد گرفت. اسامی تمامی برندگان همراه با عنوان مسئله‌ی فناورانه‌‌ تا پایان آبان‌ماه در سایت آی‌چلنج و ستاد توسعه فناوری نانو اعلام خواهد شد. 

شرکت در این مسابقه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مسابقه (نحوه ثبت نام، جوایز و…) به نشانی iChallenge.ir مراجعه نمایید.