ساخت واکسنی برای مقابله با چهار نوع ویروس

محققان با اتصال نوعی پروتئین به نانوذرات، موفق به تولید واکسنی برای مقابله با ویروس مولد بیماری تب دانگ شدند. این واکسن می‌تواند بدن را در برابر هر چهار نوع ویروس مولد این بیماری مصون سازد.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد که می‌توان از نانوذرات برای رهاسازی واکسن ضد تب دانگ استفاده کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده، سالانه ۲۵۰۰۰ نفر در اثر عفونت به تب دانگ جان خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر نیز دچار مشکل می‌شوند. بنابراین، دانشمندان به دنبال واکسنی برای مقابله با این بیماری هستند، اما تولید چنین واکسنی به دلیل وجود چهار نوع ویروس مختلف که مسبب بروز این بیماری هستند، چالش برانگیز است. برای این که بتوان فردی را در برابر این ویروس واکسینه کرد، باید بدن فرد در برابر هر چهار ویروس مقاوم شده ‌باشد.

در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی با عنوان Nanoparticle delivery of a tetravalent E protein subunit vaccine induces balanced, type-specific neutralizing antibodies to each dengue virus serotype  در نشریه‌ی  Neglected Tropical Diseases منتشر کردند، نشان دادند که نانوذرات تولیدشده توسط آن‌ها می‌توانند به‌عنوان پلتفورمی برای تولید واکسن به‌منظور مقابله با این بیماری باشد.

برای رهاسازی واکسن، محققان از نانوذراتی استفاده کردند که با فناوری PRINT (Particle Replication in Non-wetting Templates) تولید شده‌است.

معمولاً برای تولید واکسن، از ویروس یا باکتری مرده استفاده می‌شود، اما محققان در این پروژه روی بیان ژنی کار کردند که مسئول تولید پروتئین E است. این پروتئین به نانوذرات متصل شده و موجب پاسخ سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این گروه در گام اول واکسنی ساختند که تنها یک نوع از ویروس‌ها را هدف قرار می‌داد، اما در ادامه این سامانه را به‌گونه‌ای توسعه دادند که می‌تواند بدن را در برابر هر چهار ویروس مصون سازد.

متز می‌‌گوید: « ما در این پروژه شاهد پاسخ ایمن‌تر در برابر هر یک از این چهار نوع ویروس بودیم؛ به این معنا که کیفیت خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌ها بالا بوده و نقش محافظتی بهتری در بیمار ایجاد می‌کند.»

هدف بعدی محققان این پروژه، بهینه‌سازی این روش است تا بتوان اتصال پروتئین E را به نانوذرات به شکل مطلوب‌تری انجام داد. این موضوع اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه زمانی که قرار است یک واکسن برای ایجاد پاسخ ایمنی بدن ساخته شود.