یکی از ملزومات لنزهای IR که در داخل کشور تولید می‌شود

با تولید نانو پودرمنیزیم فلوراید، نیاز به واردات این محصول از خارج رفع شده است. این نانو پودر برای تولید لنزهای مادون قرمز استفاده شده و در لیست محصولات موفق در غرفه صنعت و بازار برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

یکی از ملزومات مهم برای تولید لنزهای مادون قرمز، پودر منیزیم فلوراید است که تا پیش از این برای تأمین این ماده، واردات آن از کشورهایی نظیر چین انجام می‌شد. اما اخیراً نانوپودر منیزیم فلوراید توسط یکی ازشرکت‌های فناور داخلی تولید شده است.

سعید قربانی، رئیس هیئت مدیره شرکت رایکا صنعت افرند درباره توسعه این محصول می‌گوید: « بعد از شناسایی نیاز کشور به این محصول، دو سال تحقیق و توسعه روی ساخت این نانو پودر انجام شد تا در نهایت این پروژه به نتیجه رسید.»

وی درباره مقایسه این محصول با نمونه خارجی می‌افزاید: « نمونه‌های خارجی منیزیم فلوراید، با ابعاد میکرونی بوده و عبور پرتو در حالتی است که ابعاد ذرات نانومتری باشد. از سوی دیگر با کاهش ابعاد پودر و رسیدن به مقیاس نانومتری، استحکام محصول نهایی افزایش می‌یابد.»

رئیس هیئت مدیره شرکت رایکا صنعت افرند درباره  بازار فروش این محصول می‌گوید: « در حال حاضر ۵۰ کیلوگرم از این محصول به شرکت  صاایران فروخته و تحویل داده شده است. مقرر شده در حاشیه نمایشگاه نانو قرارداد فروش ۲۰۰ کیلوگرم دیگر از این محصول برای تحویل به شرکت صاایران منعقد شود.»

لازم به ذکر است که نانو پودر منیزیم فلوراید به دلیل خاصیت پادبازتابندگی خود در صنایع اپتیکی و ساخت انواع لنزها  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نانو پودر دمای ذوب بالا (۱۲۰۰ درجه سانتیگراد) داشته و قابل انحلال در آب است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، خلوص این محصول بیشتر از ۹۹/۹ درصد است.

این محصول در غرفه صنعت و بازار در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.